1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت دغدغک

تاکنون بیش از 25 گونه درخت دغدغک شناخته شده که در اینجا به مطالعه این درخت می پردازیم و بیشتر با این درخت آشنا می شویم

درخت دغدغک

1400-12-25 16:46:22

اسم درخت آسماندار رو شنیدین؟

می دونستید درخت دغدغک همون درخت عرعر است؟

می دونستید درخت دغدغک خواص بی نظیری دارد از جمله ملین و صفرا آور است؟

در اینجا قصد داریم شما را بیشتر با این درخت گرمسیری آشنا کنیم، از گونه های متفاوت آن می گوییم و نحوه تکثیر را یاد میگیرد درادامه با ما همراه باشید.

 

دانستنی های درخت دغدغک

نام علمی: COLUTEA ARBORESCENS
نام های دیگر: عرعر، آسماندار

درخت دغدغک از گونه گیاهان زود رشد است که برگ‌های آن کوچک اند و میوه آن به شکل یک بادکنک می‌باشد. درخت دغدغک از نوع باقالایان است و درخت دغدغک حدود 25 گونه درختچه دارد. این نوع بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا میباشد. 


این نوع به حالت وحشی در زمین های آهکی جنگل ها، تپه ها و دامنه های مشرف به دره های نواحی مختلف مرکز و جنوب اروپا مخصوصا منطقه مدیترانه و در آسیا مانند هند و غالب نواحی کوهستانی شمال ایران می روید.

از دغدغک به عنوان گیاهی زینتی و پوششی در فضای سبز و برای کنترل فرسایش خاک استفاده می شود، درخت دغدغک از گونه گیاهان زود رشد است که برگ‌های آن کوچک اند و میوه آن به شکل یک بادکنک می‌باشد.
دغدغک" درختچه ای است به ارتفاع تا 6 متر.


درختچه ی دغدغک در مناطق استپی مرتفع و در نقاط مختلف ایران رویش پیدا می کند، گل های آن زرد و میوه آن درشت و میان خالی است که به همین علت به آن دغدغک می گویند.

برگ ها مرکب از 7 تا 13 برگچه هستند. گل ها درشت، زیبا و زردرنگ می باشند و میوه ی متورم دارای جدار نازک به طول 5 تا 7 و به عرض 3 تا 4 سانتیمتر و محتوی دانه هایی قهوه ای رنگ، مسطح و شفاف است. در داخل پوست نازک میوه، مخلوطی از گاز کربنیک، اکسیژن و ازت جمع می شود.

 

گونه های درخت دغدغک که قطعا تا حالا نمی دونستید

گونه های دیگری از درختچه برگریز در ایران می روید که مهمترین آن ها عبارت اند از دارگنده که در شمال خراسان در راه بجنورد به مراوه تپه و غلامان در ارتفاعات 1300 متر از سطح دریا دیده شده است نام محلی آن در قوشخانه و باجگیران دارگنده است.

نوعی از دغدغک در ارتفاعات دامنه های البرز و در قسمت های جنوبی و شمالی کندوان تا هزار چم دیده می شود و در جنوب کشور در کتل پیرزن و چهل چشمه بین شیراز و دشت ارژن نیز دیده شده است. درختچه ای است با ساقه های کمانی و خاکستری رنگ گل های آن زرد نارنجی و برگ های آن دارای 4 جفت برگچه کوچک، این گونه در دره کرج دغدغک، در کجور و پل زنگوله قدقدک، در سیاه بیشه لامبیزک، در گرگان و گلی داغ کپول و در مازندران حپوک نامیده می شود.این درخت در رویشگاه هیو در استان البرز توسط روستاگل کاشته و از آن مراقبت میشود.

 

میخواهم بهت بگم چطور از درخت دغدغک نگهداری کنی

دغدغک به مکان های آفتابی، در هر خاکی به جز خاک های غرقابی به خوبی رشد می کند، حداقل دمای مورد تحمل آن ۱۵- درجه سانتیگراد است. این گیاه در خاک های فقیر نیز رشد خواهد کرد. اگرچه آبیاری سبب رشد بهتر گیاه خواهد شد اما این گیاه می تواند شرایط خشکی را نیز تحمل کند.
به نقل از رئیس حفاظت محیط زیست بجستان، در قسمت ضلع جنوب شرقی منطقه حفاظت شده افتخار و درکناره های رودخانه شنی و ماسه ای حاشیه کوه رود درآخر منطقه چندین اصل درختچه با میوه ها و بذر سرخ و نارنجی رنگش به اسم دغدغک وجود دارد.


وی ضمن اشاره به اینکه درهیچ کجای مناطق این شهرستان به جز این محل چنین گیاهی ودرختچه ای مشاهده نشده گفت:

با آنکه این دشت از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار نیست لیکن جای تعجب است که چطوراین گیاه زیبا وارزشمند توانسته دراین محیط گرم وخشک رشد و نمو داشته و با اقلیم آن سازگار باشد وی ادامه داد، درسال های گذشته حاشیه این کوه وجود این درختچه از پراکنش بیشتری برخوردار بود لیکن رفته رفته براثر خشکسالی های متوالی از تعداد این گونه ی درختچه ای دراین منطقه حفاظت شده کاسته شده وتنها فقط چند اصله دیگر از آن در محل باقی مانده که تحت حفاظت ومراقبت قرار دارد و اوایل پاییز میوه وبذر آن در زوایای مختلف درختچه به رنگ های قرمز وسفید نمایان است. ما میتوانیم با هدیه درخت دغدغک به طبیعت نیز از این درخت ارزشمند محافظت کنیم.

 

دیگه وقت کاشت درخت دغدغک رسیده

تکثیر این گیاه از طریق قلمه چوب نرم در تابستان یا کاشت بذر در فصل پائیز صورت می گیرد. درخت عرعر یک گونه درختی دوپایه بوده، دارای پایه های نر Male و ماده Female می باشد. این درخت با تولید جست زیاد، سطح عرصه مورد کاشت خود را اشغال می نماید، از این رو از کاشت آن در باغ منازل مسکونی باید اجتناب کرد.

همچنین از آنجایی که گل های درختان نر تولید بویی نامطبوع می کنند بهتر است از کاشت آنها در مناطق شهری صرف نظر گردد بنابراین برای اجتناب از اشتباه می توان درختان دلخواه ماده را به وسیله قلمه های ریشه زیاد نمود یا اینکه برای کاشت درخت از روستاگل کمک گرفت.

 

حتی هندونستانی ها از درخت دغدغک استفاده میکنن

بخش های مورد استفاده این گیاه، برگ ها و نیام آن می باشد. در هند از برگ های گیاه به عنوان مسهل و از دانه های آن به عنوان قی آور استفاده می شود. خواص دارویی دغدغک عبارتند از ملین و صفرا آور است روش مصرف آن بدین صورت است که 20 تا 30 گرم از گیاه مورد نظر را در یک لیتر آب ریخته و دم می کنند.

یک فنجان پس از هر وعده غذا مصرف شود. ازمعمولا به دلیل اینکه طعم آن تلخ است و موجب تهوع می‌شود از برگ سنا به عنون جایگزین آن استفاده می کنند البته در صورتی که برگ سنا در دسترس نباشد، برگ‌های گیاه دغدغک را با گیاهان معطر دم می‌کنند تا پوششی برای طعم نامطبوع آن باشد و سپس آن را مصرف می‌کنند.


مهمترین ترکیبات دارویی موجود درخت دغدغک، اسید کولوتئیک می باشد.

همراهان روستاگل اگر که شما در مورد درخت دغدغک اطلاعات بیشتری دارید خوشحال می شویم با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
پست کاربر در ترجمه آپ
محب
2 سال پیش
پاسخ
12123123123123123
درج دیدگاه