1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت ابریشم مصری

در بسیاری از کشورها از این درخت برای درمان بیمار ها استفاده میشود برای مثال در کشور چین از این درخت برای درمان افسردگی استفاده میشود.

درخت ابریشم مصری

1401-01-14 17:09:06

در اینجا با درخت ابریشم مصری که از گونه های غیر بومی است، آشنا می شویم، و اینکه چگونه این درخت تولید نیتروژن میکند.

 

دانستنی های جذاب درخت ابریشم مصری

درخت ابریشم مصری با نام علمی اریتروستمون جیلیسی Erythrostemon gilliesii که به آن پرنده زرد بهشتی نیز می‌گویند، به عنوان یک درخت زینتی می باشد.

این درخت زینتی، بومی آمریکای جنوبی، آرژانتین و اروگوئه است. گرچه گیاهی گرمسیری بوده و به آب‌وهوای خشک سازش یافته است، ولی در مناطق مختلف دنیا یافت می‌شود.

این گیاه در حاشیه های جنگل، کنار جاده ها و زیستگاه های باز رشد می کند.

درخت ابریشم مصری درخت برگریز کوچکی است که تا ۴ متر رشد می کند و دارای تنه های متعدد است.

پوست آن قهوه ای روشن، تقریبا صاف، نازک و دارای لکه های عدسی شکل در امتداد ساقه است. برگهایش متناوب، مرکب شانه ای و سرخس مانند است.

گل‌ها در خوشه‌هایی به طول تا ۲۰ سانتی‌متر قرار دارند، هر کدام از گل‌ها ۵ گلبرگ زردرنگ و ۱۰ پرچم بلند و به رنگ قرمز دارد. گلدهی در اوایل تابستان رخ می دهد. میوه ها مسطح و لوبیایی هستند و غلاف های بلند آن در اواخر تابستان رشد می کنند.

این درخت با کمک دانه و نیز با روش های قلمه زنی افزون می شود.

درخت ابریشم مصری به دلیل عمر طولانی و توانایی آن در جوانه زدن مجدد به سختی از بین می رود.

دانه و غلاف بذر سبز ابریشم مصری سمی است، تحریک کننده و باعث استفراغ شدید و سایر علائم شکمی است، وقتی که بذر ابریشم مصری می رسد، غلافش خشک شده و بطور جالبی در هم می پیچد و بذرها را که نسبتا درشت هم هستند با سرعت زیاد به اطراف پرتاب می کند.

ابریشم مصری درخت مقاومی است که انواع شرایط خاک و رطوبت را تحمل می کند و به دلیل توانایی ریشه در تثبیت و تولید نیتروژن برای احیای خاک مناسب است، این درختان نیتروژن را از هوا گرفته و در ریشه ها و خاک انتقال می دهند تا گیاهان دیگر از آن استفاده کنند.

این نیتروژن مانند یک کود طبیعی عمل می کند و به رشد درختان دیگر کمک می کند. گاهی اوقات از این نوع درخت به عنوان گونه حمایتی یاد می شود و به همین دلیل است که برای اگروفورستری یا دارکشت‌ورزی مورد توجه می باشند.

این درختان با داشتن گل های جذاب حشرات زیادی را جذب می کنند به همین دلیل زنبورها و پروانه‌ها دوست دارند در اطراف این درختان پرواز کنند و این بدان معناست که قرار گرفتن آنها در باغ به گرده افشانی سایر گیاهان نیز کمک می کند.

برخی از درختان قابلیت قطع شدن و جوانه زدن دوباره از تنه را دارند که ابریشم مصری یکی از این درختان است.

دو دلیل این کار را مفید می‌کند

۱) می‌توان آن‌ها را برش داد و شاخ و برگ‌ها را رها کرد تا به‌عنوان مالچ غنی از مواد مغذی برای باغ عمل کند.

۲) می‌توان آنها را به‌صورت دوره‌ای برش داد تا به عنوان هیزم استفاده شود، سپس بدون کاشتن درخت جدید دوباره رشد می کنند.

از گل‌های آن می‌توان مانند سبزیجات استفاده کرد و برگ‌های جوان آن را به عنوان سبزی در سوپ و خورش مصرف کرد.

پوست درخت ابریشم مصری که در طب چینی کاربرد بسیاری دارد معمولاً برای کمک به درمان افسردگی و همچنین درمان بی خوابی استفاده می شود.

همچنین برای کمک به اختلالات پوستی و بی حسی موضعی برای پوست استفاده شده است.

در جنگل آمازون از ریشه این گیاه برای درمان تب، زخم و سرفه استفاده می‌شود، همچنین توسط مردم آمازون گفته می‌شود که خوردن ریشه آن در اوایل حاملگی باعث سقط جنین می‌شود.

 

با کاشت این درخت در رویشگاه باغ انجیره می توان همراه با طبیعت شد و به چرخه محیط زیست کمک کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه