1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت سرو شیراز

در پرورش درخت سرو شیراز به نکاتی مانند نور دهی، میزان آبیاری و کودهی باید توجه داشت این درخت را می شود به روش های مختلف تکثیر کرد که به آنها می پردازیم و با این درخت بیشتر آشنا میشویم

درخت سرو شیراز

1401-01-14 17:53:45

سرو شیراز، سرو ایتالیایی نیست؟

درخت سرو شیراز همون سروناز است؟

قدیمی ترین درخت سرو ایران کجاست؟

 

کاکو بی ایجو از سرو و شیراز بُگومت

نام علمی c.sempervirensvar.fastigiata

نام انگلیسی Mediterranean cypress، pyramidal Italian cypress

سرو شیراز، از درختان مخروطی شکل و همیشه سبزاست که بومی جنوب اروپا و غرب آسیا است و در زیستگاه خود به شکل گسترده و فراوان گسترش می یابد.
این گونه با نام‌های فراوانی از قبیل، سرو توسکانی و کاج مدادی در دنیا معروف است. خیلی ها سروناز را با سروشیراز یکی می دانند درصورتی که چنین نیست، فرق درخت سروناز و سرو شیراز در باریک بودن و زیبا قد کشیدن سروناز می باشد.

درخت سرو شیراز جز دسته درختان بومی ایران است. سروایتالیایی نسبت به سرو شیراز قد بلند تر و منظم تر می باشد که بسیاری به دلیل شباهت 50 تا 60 درصدی آن را با سرو شیراز یکی میدانند.

این گونه مخروطی شکل، نوک تیز و دارای عمری طولانی است که ارتفاعی نزدیک به 35 متر دارد.

در گذشته سرو شیراز اولین انتخاب برای کاشت در باغ‌های ایرانی بود، که در باغ‌های معروفی از قبیل باغ فین، باغ شازده، دولت‌آباد و… کاشته شده و نقش اساسی در طراحی این باغ‌ها داشته است.
قدیمی‌ترین سرو ایران در ابرکوه استان یزد قرار دارد که سن آن تقریباً 4000 سال تخمین زده شده است.

 

برای آشنایی با درختان بومی ایران کلیک کنید


سرو در ادبیات کلاسیک از زمان رنسانس در باغ های ایتالیا و ایران کاشته می شده است.

 

درخت سرو شیراز رو کامل بشناس

این درخت همیشه سبز دارای ارتفاعی حداکثر تا ۲۰ متر با شاخه های راست و برگ های فلسی شکل و کوچک است.
درختی است مخروطی شکل، نوک تیز، بلند و باریک به گونه ای که سطح زمین را می پوشاند.
دارای برگ های متراکم به رنگ سبز تیره است.
تاج آن هرمی شکل باریک یا ستونی است که ارتفاع آن به ۱۸ متر می رسد.
دارای تنه باریک به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری است.

 

چه وقت درخت سرو گل و دانه می دهد

گلدهی سروشیراز در ماه های دی و بهمن است.

زمان دانه دهی در تیرماه و آذرماه دوره رشد خود را پشت سر گذاشته و بسیار پر بار می شوند.

شاخ و برگ آن هنگام خرد شدن بوی خوشایندی را در هوا پخش می کند.این درخت در صنعت آرایشی نیز کاربرد فراوانی از قبیل سفت‌کننده پوست، برطرف کردن التهابات پوستی، ضدشوره سر، ضدپیری و… دارد.

همچنین به دلیل قیمت مناسب و در دسترس بودن چوب درخت سرو شیراز، از این گیاه به عنوان نت پایه و میانی در انواع عطرها استفاده می‌شود، سرعت رشد آن متوسط است.

سیستم ریشه ای آن کاملاً سطحی است و جابجایی درخت آسان است اما در مکان های با باد شدید قابل کشت نیست که شاید بزرگترین نقطه ضعف این درخت همین باشد.

 

سرو شیراز رو چه وقت کود بدم

برای نگهداری هرچه بهتر سرو شیراز موارد زیر را انجام دهید.

آبیاری

آبیاری درخت سرو در دو سال ابتدایی کاشت آن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا باعث استحکام ریشه‌ی‌ نهال در خاک می‌شود. بهتر است، آبیاری را در هنگام خشک شدن کامل خاک انجام دهی همچنین در فصل تابستان به علت سریع خشک شدن خاک، باید آبیاری منظم انجام شود.

نور

 سرو شیراز برای رشد به نور کامل و مستقیم نیاز دارد. کمبود آفتاب می‌تواند باعث کاهش رشد و تغییر رنگ برگ‌های این درخت شود. بهتر است سرو ناز را در مکانی بکارید که حداقل 6 ساعت نور مستقیم آفتاب دریافت کند.

خاک

 سرو شیراز، نسبت به خاک‌های اسیدی و خاک های قلیایی حساسیت ندارد به همین دلیل برای انتخاب خاک، می‌توانید از ترکیب خاک باغچه، خاک برگ، شن و پیت‌ماس استفاده کنید. فراموش نکنید که زهکشی خاک باید به خوبی انجام شود.

کوددهی

 معمولاً درخت‌های بالغ سرو شیراز نیازی به کود ندارند اما بهتر است سالی یک‌بار در فصل بهار با کود مناسب آن‌ها را کوددهی کنید.

نهال‌های جوان سرو شیراز، برعکس درختان بالغ نیاز شدیدی به کود دهی دارند تا رشد بهتر و استحکام و گسترش ریشه در خاک را داشته باشند کودهای فسفردار برای این کار انتخاب مناسبی هستند.

 

هرس لازمه سرو شیراز

سرو شیراز دارای ارتفاع بلند است و شاخه های کناری این نوع سرو به صورت عمودی رشد می‌کند و تمام تنه را دربر می‌گیرد و با هرس کردن آن می توان فرم زیبایی را به دست آورد که در باغ ارم شیراز، پارک های لاله و ساعی تهران می توان به وفور این درخت زیبا را مشاهده کرد.

به طور کلی هرس یکی از کارهای لازم برای حفظ شکل ظاهری درخت است، هرس درختان سرو به شکل های مختلف برای جلوه دادن به فضای سبز انجام می شود.


هرس سالیانه درخت سرو برای سالم ماندن و رشد بهتر درخت لازم است. هرس را در فصل پاییز یا زمستان انجام دهید بهتر است اما اگر در این فصل انجام ندادید، می توانید درخت را در اوایل بهار قبل از ایجاد جوانه ها هرس کنید.

 

نحوه کاشت و تکثیر سرو ها

زمان مناسب کاشت بذر سروشیراز در اوایل بهار است.
ابتدا بذرها را حدود ۲۴ ساعت در آب خیس کنید.
محلی در زمین برای کاشت آماده کنید و حتماً خاک آن را خوب شخم بزنید.
سپس بذرها را در محلی مناسب بپاشید و مقداری روی آن کود دامی سرند شده بریزید و خوب آبیاری کنید.
معمولاً بین ۱۵ روز تا 1 ماه جوانه ها از خاک بیرون میزنند.
وقتی جوانه ها به حدود ۱۰ تا ۱۵ سانت رسیدند می توانید آنها را داخل نایلکس یا گلدان بکارید.
اگر فاصله بذر‌هایی که پاشیدید، بیشتر است بهتر است که سروها 1سال در زمین باقی بمانند تا خوب رشد کنند وسپس آنها را داخل گلدان یا نایلکس بکارید.
هر چقدر فاصله بذرها بیشتر باشد به نهال های قوی تر و درشت تری در طی سال تبدیل می شوند.(بهترین فاصله بین ۱۰ تا ۱۵ سانت است)
توجه کنید که خزانه ای که آماده می‌کنید، باید یک مقدار از سطح زمین بلندتر باشد تا بر اثر بارندگی، آب جمع نشود (حدود ۲۰ سانت مناسب می باشد)


تکثیر سرو ناز به دو صورت انجام می‌شود.

اگر ازدیاد سرو شیراز از طریق دانه باشد باید در اسفند ماه انجام گیرد اما اگر قصد دارید با قلمه‌زنی آن را تکثیر کنید، بهتر است در شهریور ماه این کار را انجام دهید.
درخت سرو شیراز از سن 10 سالگی شروع به تولید میوه‌ای مخروطی شکل و کوچک می‌کند که می‌توانید هر ساله از آن برای تولید بذر استفاده کنید. در داخل این مخروط نزدیک به 100 عدد بذر وجود دارد که می‌توانید با جمع‌آوری و تمیز کردن آن‌ها، بذر را در خاک مناسب بکارید.


در ضمن سرو شیراز یک‌پایه است و گل‌های نر و ماده روی گیاه واحد در ماه‌های دی تا بهمن رشد می‌کنند. همانطور که می دانید روستاگل با درخت کاری و کاشت درختان بیشمار در رویشگاه ها کمک بسیاری به حفظ منابع زیست محیظی کرده است برای اطلاعلت بیشتر، قسمت رویشگاه ها را مطالعه کنید.

 

می خواهم با رویشگاه ها آشنا شوم

 

آفت های که سرو رو بیمار میکنه

 کنه، پوره شپشک، کنه تارعنکبوت

 

مبارزه شیمیایی با بیماری ها سرو شیراز

در فصل زمستان با سموم کنفیدور به همراه روغن ولک و در تابستان سم دورسبان با صابون حشره کش می تواند موثر باشد و با سم پاشی با سم 1 در هزارهم می توان با آن مبارزه کرد.

راه دیگر، میتوان از محصول ریکا 2 در هزار با آب برای از بین بردن کنه و کنترل شپشک استفاده کرد.

 

بونسای (بن سای)سرو شیراز

درخت سرو شیراز به صورت بونسای هم قابلیت رشد دارد.
ارتفاع بونسای آن بین ۳۰ تا ۸۰ سانتی متر است.
انتخاب محل مناسب بن سای در خانه

یکی از نکات مهم نگهداری بن سای در خانه، محل مناسب برای آن است چون باعث می شود گیاه برای سال ها سالم و شاداب بماند و زیبایی خود را حفظ کند و به شما انرژی مثبت دهد. برعکس اگر محل انتخاب شده برای گیاه مناسب نباشد، نه تنها به خوبی رشد نمی‌کنند بلکه سرانجام پژمرده خواهند شد.


عواملی مانند نور، سایه، نحوه آبیاری، رطوبت و حتی میزان تحمل گیاه در صورت سهل انگاری کوتاه مدت می تواند روی عمر گیاه اثر گذار باشد.


می خوای بن سای سرو خرید کنی؟

حتماً گیاه بونسای را در فصل بهار که زمان رشد و شکوفایی آن است بخرید. نور مورد نیاز گیاه چه در داخل خانه و چه در فضای باز مناسب باشد با یک انگشت ساقه گیاه را کمی فشار دهید، در صورتی که سفت و محکم نباشد، به اصطلاح ریشه در داخل خاک لق باشد، یا رشد آن به اندازه کافی صورت نگرفته یا ریشه در حال پوسیدن است که در این صورت خرید آن پیشنهاد نمی‌شود.


به دقت به برگ های آن نگاه کنید که از نظر اندازه و سالم بودن برگ ها و ساقه ها با هم مطابقت داشته باشند.


برای پی بردن به بیماری حشره زایی و آلوده نبودن به بیماری، نوک شاخه ها یا برگ ها و محل هایی که برگ به ساق متصل است و زیر برگ ها را به دقت بررسی کنید تا آفت نداشته باشد.
پس از انتخاب گیاه، از فروشنده بخواهید آن را با روزنامه یا کاغذ کاملا بپوشاند، به طوری که نور مستقیم آفتاب به آن نتابد و از باد کولر اتومبیل دور باشد.

در زمستان برای انتقال شیشه های اتومبیل بالا باشد چون تغییر درجه حرارت ناگهانی گیاه، باعث ریزش برگ های آن می شود.


اولین کار برای اینکه اثر انتقال ناگهانی از گلخانه به خانه را (تغییر محیط زیست ) تا اندازه ای خنثی کنید و گیاه با آب و هوای مکان جدید سازگار شود، روزی یکی دوبار در گرم‌ترین ساعات روز با آبی که فاقد کلر باشد، روزانه یکی دو بار با آب فشان روی برگ های آن اسپری کنید و با همین آب آن را آبیاری کنید (ظرفی فاقد درپوش را پر از آب کنید و در گوشه ای به مدت ۲۴ ساعت کنار بگذارید تا کلر آن بپرد و از آن آب برای گیاه استفاده کنید)
از کود دادن به گیاه برای مدتی خودداری کنید و اگر پس از گذشت چند روز، چند برگ از برگ های تحتانی آن زرد و پژمرده شد نگران نباشید، این حالتی است که گیاه برای بقای خود در محیط جدید به وجود می‌آورد.
طبیعی است که گیاه در طی پذیرش شرایط محیط جدید، برگ های پیر و پایینی خود را از دست بدهد و برگ های جوان و تازه که دمبرگ قوی‌تر دارند و معمولاً در قسمت بالای ساقه ها می رویند، حفظ کند.


هرگز برگ‌های زرد را از ساقه جدا نکنید چرا که این کار به طور طبیعی توسط خود گیاه انجام شود، بهتر است چون گیاه قبل از دفع برگ ها، منفذی را که از جدا شدن دمبرگ از ساقه پدید می آورد، می بندد و هیچ گونه خراشی باقی نمی ماند تا مورد حمله میکروب‌های عفونت زا قرار گیرد.

اگر بیشتر از دو یا سه برگ دچار زردی شود، نشانه این است که در آبیاری گیاه افراط یا سهل انگاری کرده اید یا گلدان را در محل تاریک قرار داده اید.

 

کاربرد های سرو شیراز چیه؟

کاربرد آن بیشتر در فضای سبز، نقاط کانونی و یا قاب کردن مناظر است و چون از نظر بصری نگاه ها را به سمت بالا می برد کاشت آن جلوی درب ورودی برج ها، برای نشان دادن عظمت برج استفاده می شود.
به عنوان بادشکن در اطراف مزارع و باغ ها هم می توان به کار برد.
در طراحی فضای سبز برای ایجاد مناظر منظم و تقویت خطوط عمودی به کار می رود.
در زمین های بزرگ می توان آن را به عنوان مرز پیاده روهای عریض که به ساختمان منتهی می شوند، بکار برد.
به طور کلی رنگ چوب درخت سرو، زرد طلایی تا زرد مایل به قهوه ای بوده اما چوب پاییزه آن کمی تیره تر است. چوب سرو معطر، سبک، نرم، همگن با رویه ی صاف، صیقلی و تمیز است که به دلیل مقاومت بالای این چوب در برابر حشرات قارچ ها و موریانه ها، از آن برای دکوراسیون، نماسازی ساختمان ها به ویژه در شمال ایران برای نجاری و کارهای خراطی استفاده می شود.
مقاومت بسیار بالای این گیاه در برابر سرما، گرما و کم آبی و زیبایی خاص و منحصر به فرد سرو شیراز محبوبیت آن را چند برابر کرده تا جایی که امروزه در بیشتر پروژه های فضای سبز، سرو شیراز به یکی از پایه‌های اصلی و غیرقابل جایگزین تبدیل شده است.
سرو شیراز به عنوان یک گونه زینتی در حاشیه خیابان‌ها و پارک‌ها به صورت ردیفی کاشته می شود.

با سرو شیراز آشنا شدید شما می توانید با کاشت درخت سرو شیراز در رویشگاه مسگر آباد حامی محیط زیست و روستاها باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه