1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت سمنگ انار شیطان

این درخت بیش از 100 سال عمر میکند و نسبت به خشکسالی مقاوم است برگ های این درخت حاوی ترکیباتی است که برای درمان ایدز مفید است

درخت سمنگ انار شیطان

1401-01-14 18:19:54

اسم انار شیطان رو تا به حال شنیدین؟

انارشیطان یک درخت شیطانی است؟

در روایات آماده است که میوه انار نورانی بخش قلب است، و هرکس که انار را بخورد خداوند قلب او را چهل شب نورانی میکند. و وسواس و وسوسه های شیطانی کار شیطان است و انار این وسوسه ها را از انسان دور میکند شاید بتوان گفت دلیل نام گذاری این میوه این موضوع باشد.

عکس درخت انار شیطان در کتاب THE BEAUTY OF TREES (زیبایی درختان) توسط انتشارات Quercus لندن چاپ و منتشر شده است. مولف این کتاب به نام Michael Jordan یکصد درخت زیبای جهان را با عکس و توضیحات در مورد ویژگی‌های درخت، رویشگاه و... معرفی کرده است.

 

هر چه که شما را با درخت انار شیطان آشنا تر میکند

انارشیطان، حمید، سمنگ، سونگ، گل‌پرک، پرپوک، فرفار و ساج بیابان درختچه ای خزان کننده است که در سواحل جنوبی ایران به تعداد بسیار کم یافت می شود.

گل های زرد با رگه های قرمز و نارنجی اش به شکل گل انار اما بزرگتر دلیل نام گذاریش است.

از همین خانواده در ایران گونه های دیگر نیز وجود دارد اما درخت انار شیطان از درختان بسیار کمیاب و با ارزش ایران است.

در استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و هرمزگان به صورت توده‌های کوچک نسبتاً خالص پراکنش دارد. جنگلی به نام گلپرکی دلفارد در جیرفت و علی آباد در بوشهر از رویشگاه های معروف ان در ایران است و توسط روستاگل در رویشگاه تنگستان کاشت میشود.

 

می خواهم با رویشگاه تنگستان آشنا شوم

 

این درخت بومی شمال غربی هند و جنوب پاکستان می باشد. نام علمی درخت Tecomella undulata تکوملا آندولاتا می باشد.

و بسیاری از درختان زینتی انار شیطان در ایران بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند به دلیل برداشت بی رویه از جنگل در رده تهدید قرار دارد.

جنگل انار شیطان در شهردلفارد شهرستان جیرفت با پنجاه هکتار از بزرگترین ذخیره گاه های این گونه کمیاب در ایران است.

در فصل گلدهی از اواسط زمستان تا اواخر بهار، گل های انبوه آن پرندگان متنوعی از جمله بلبل ها و شهدخوار و حشرات زیادی را به واسطه شهد شیرینش به خود جذب می کند. این درخت با شاخه ها و برگ های سبز مایل به خاکستری است که ارتفاع آن تا ۵ متر می رسد.

دارای برگ های منفرد، باریک و دراز ۱۰ سانتی متری و عرض ۲ سانتی متری هست. گل های درخت انار شیطان بزرگ، زیبا، به رنگ نارنجی، زرد، قرمز و بی بو هستند. میوه این درخت لوبیایی شکل و با بذرهای بسیار نازک است که با باد پراکنده می شوند.

این درخت در نواحی خشک با خاک ماسه ای و در جاهایی که به خوبی می روید که آبیاری امکان پذیر نیست.

خاک ی با pH بین ۵/۶ تا ۸ (قلیایی) را تحمل می کند. خاک لومی شنی و زهکشی شده و تپه های ماسه ای تثبیت شده محل مناسب رویش آن است.

 

میخواهم درخت انار شیطان را پرورش دهم

با جوانه زدن از ریشه و بذر تکثیر می شود.

این گونه، بسیار مفید برای جنگل کاری مناطق خشک به دلیل ویژگی مقاومت در برابر خشکسالی و آتش سوزی است. این درخت به نور بسیار نیاز دارد و می تواند در تابستان دمای بالا (۴۸ تا ۵۰ درجه سانتیگراد) و همچنین دمای پایین (۰ تا ۲- درجه سانتیگراد) را تاب بیاورد.

نسبت به خشکسالی، یخبندان، آتش و باد مقاوم است، این درخت یکی از گونه‌های کلیدی مناطق خشک‌ است که نقش مهمی در اکولوژی آن منطقه دارد.

ریشه های اصلی و همچنین ریشه های جانبی درخت در سطح بالایی خاک پخش می شوند و تشکیل یک شبکه میدهند که در نتیحه به عنوان نگهدارنده خاک عمل می کند و به عنوان یک بادشکن به تثبیت تپه های شنی متحرک کمک می کند.

همچنین منبع اصلی الوار در میان گونه های درختی مناطق بیابانی است که این باعث شده است از نظر اقتصادی نیز با ارزش شود.

 

درخت انار شیطان و درمان ایدز

نام تجاری این گونه ساج صحرا یا ساج مروار است که دارای خواص دارویی و درمانی می باشد. از این گیاه برای درمان لکوره استفاده می شود. برگ های گیاه حاوی ترکیبات خاصی هست که در درمان ایدز موثر می باشد. به طور سنتی در درمان سفلیس، تورم های دردناک و سرطان استفاده می شود.

زنان از گل آن برای تهیه چای استفاده می کنند که برای زنان عقیم مفید است و از چای به مدت ۳-۴ روز در دوران قاعدگی استفاده می کنند.

همچنین گل ها را در آب خیس می کنند و عصاره آن را برای کاهش تشنگی مصرف می کنند و برگ های تازه را آسیاب کرده و برای کاهش دردهای میگرن روی سر قرار می دهند.

همچنین ویژگی های درمانی مانند، ویژگی ضد باکتری، محافظت از کبد، فعالیت های تعدیل کننده ایمنی، ضد التهابی و غیره نیز از این درخت گزارش شده است.

این درخت از درختان بومی ایران بوده و در رویشگاه درخت شناسی توسط روستاگل کاشت و نگهداری می شود.

 

برای آشنایی با درختان بومی ایران کلیک کنید

 

با هدیه درخت در مناطق بیابانی میشود از ورود شن های روان به داخل مناطق روستایی جلوگیری کرد به روستاییان حاشیه بیابان کمک شایانی داشته باشیم. برای آشنایی با نحوه درخت کاری روستاگل اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه