1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت نارون

درخت نارون درختی اصیل و با قدمت است که نیاز به خاک سبک برای رشد بهتر دارد که در ادامه به آشنایی بهتر با این درخت می پردازیم تا بتوانیم این درخت را برای خود پرورش دهیم

درخت نارون

1401-01-14 19:42:22

می دانستید در ایران درختانی با قدمت بیست میلیون سال وجود دارد؟

می دانستید این درخت امکان دارد در شهر شما نیز باشد؟

این را بدانید که این درخت حتی در خیابان و شاید جلوی درب منزلتان باشد.

در اینجا با درخت نارون و انواع آن آشنا می شوید و اینکه چه طور می شود نارون را تکثیر کرد و بیماری ها و آفت های، که جان این درخت را به خطر می اندازد. پس تا انتهایی این مطلب ارزشمند با ما باشید.

 

با درخت نارون آشنا شویم

 نارون Ulmus نام یک سرده از تیره نارونیان است که برگریز یا نیمه‌برگریز هستند. درخت نارون مانند درخت ممرز جز درختان بومی ایران است ابتدا در دوره میوسن در حدود ۲۰ میلیون سال پیش، در جایی که امروزه آسیای مرکزی قرار دارد پدید آمد و به مرور در سراسر نیمکره شمالی گسترده شد.
درختان نارون درختان سایه ای عظیمی هستند که می توانند تا ارتفاع 30 متر رشد کنند. بعضی از گونه های نارون دارای رشد بلند، قائم و انواع دیگر درختان نارون دارای سایبان چتری شکل هستند. این گونه دارای چوب های مرغوبی نیز می باشند. درخت نارون در مقابل خشکی به شدت مقاوم است و می تواند رشد طبیعی خودش را داشته باشد.

ویژگی مشترک اکثر درختان نارون برگهای بیضی شکل آنها با لبه های دندانه دار، انتهای نوک تیز و رگبرگ های قابل مشاهده است.


انواع درخت نارون رو می دونی؟

نارون چینی یا برگ ریز Ulmus parvifolis،

گونه نارون چتری Ulmus densa،

و گونه نارون برگ ‌ریز (ایرانی) Ulmus boissieri،

اوجا، Ulmus minor این گونه در شمال ایران می‌روید.
مَلَچ، Ulmus glabra گونه‌ای که در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و آذربایجان می‌روید.
نارون چتری، Ulmus Umbraculifera گونه‌ای از نارون که در ایران و افغانستان می‌روید.
نارون سفید، Ulmus laevis
نارون قرمز، Ulmus rubra

 

برای شناخت بهتر درخت ممرز اینجا را مطالعه کنید

پوست درخت نارون

پوست نارون یک رنگ قهوه ای مایل به خاکستری تیره با شیارهای عمیق و ظاهری پوسته پوسته است. این شکاف های عمیق به صورت عمودی اجرا می شوند و با یکدیگر تلاقی می کنند. نام های رایج برخی از درختان نارون مانند نارون توری بافتهای توری مانند را روی تنه درخت و شاخه ها توصیف می کند.

اسم دانه های درخت نارون چیست؟

دانه های درخت نارون ریز و گرد هستند و در یک پوشش بیضی کاغذی به نام سامرا محافظت می شوند. هر سامرا نارون سبز روشن حاوی یک دانه است و آنها به صورت دسته ای رشد می کنند. بذر سنجد پس از گلدهی تشکیل شده و در بهار از درخت پخش می شود.

چطور از درخت نارون مراقبت کنم؟

هر درخت برای رشد مناسب نیاز به نور کافی، خاک مناسب و آبیاری های منظم دارد. روستاگل با مراقبت از درختان حافظ درختان کاشته شده شماست برای اطلاع از نحوه آبیاری قسمت داشت را مطالعه کنید.

چه خاکی مناسب رشد نارون است

خاک یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که شرایط مختلفی را برای رشد و نمو گیاهان فراهم می کند. به طور کلی خاک ها را می توان به دو دسته ی خاک های سبک و خاک های سنگین تقسیم بندی نمود.

خاک های سبک خاک های هستند که اجزای سازنده ی آن ها درشت تر هستند و همین درشت بودن اجزای خاک، زمینه را برای حرکت راحت تر و عبور آسان تر آب در میان خاک فراهم می نمایند. اما خاک های سنگین، این طور نیستند.

اجزای آن ها ریز و به هم چسبیده هستند و فضای آزادی در بین آن ها وجود ندارد که آب به راحتی بتواند از بین آن نفوذ کند.

از این رو این خاک رطوبت را بیشتر نگه می دارند و برای گل ها و گیاهانی که به رطوبت نیاز دارند بسیار مناسب می باشند. با این توضیحات و با توجه به این امر درخت نارون رطوبت زیادی نیاز ندارد، خاک های سبک برای رشد این درختان مناسب تر می باشند. البته این موضوع به این معنا نیست که خاک های سنگین برای این گیاه مناسب نیستند.


از آنجایی که درختان نارون، درختان بسیار مقاومی هستند در خاک های سنگین نیز می توانند دوام بیاورند اما رشد آن در خاک های سبک بسیار بهتر است. چرا که ماندگاری رطوبت در خاک های سنگین می تواند ریشه ی گیاه را بپوساند. البته این اتفاق در طولانی مدت رخ خواهد داد. به خاطر داشته باشد که خاک درخت نارون نباید ph بالایی داشته باشد و شور باشد.


شوری آب باعث سوختن ریشه ها خواهد شد. نسبت مساوی فسفر و پتاسیم، در کودهای مختلف می تواند مقوی خوبی برای خاک های درخت نارون باشند. البته درصد نیتروژن نیز از مقادیر پتاسیم و فسفر باید بیشتر باشد. از این رو کودهای ، 20،20،20 می توانند بهترین انتخاب برای تقویت خاک درخت نارون باشند.

 

نارون درخت ای است که به آب نیاز ندارد؟!

درخت نارون، درختی است که به رطوبت و آبیاری زیادی نیاز ندارد و در جاهای خشک، راحت تر رشد می کند. البته ما از ماندگاری درخت نارون در شرایط خشکی حرف می زنیم و این موضوع به این مورد ربطی ندارد که درخت اصلا به آبیاری نیاز ندارد، بلکه یک آبیاری متوسط برای رشد بهتر و بیشتر گیاه می تواند بسیار مناسب باشد. این گیاه پس از اینکه بلافاصله کاشته شد، به صورت روزانه به آبیاری عمیق نیاز دارد اما پس از اینکه کمی رشد کرد و جان گرفت، می تواند تعداد آبیاری آن را به چهار مرتبه در ماه کاهش دهید.


حواستان به خاک گیاه در زمان رشد و جوانی باشد و به محض اینکه خاک خشک شد، آن را برای آبیاری آماده کنید. یادتان باشد که آبیاری بیش از اندازه می تواند ریشه های گیاه را بپوساند و در مقابل، آبیاری کم هم می تواند ریشه ی گیاه را خشک کند. پس معیار آبیاری برای درخت نارون، برای شما باید خشکی خاک آن باشد.

نور مناسب این درخت

درباره ی درخت نارون، نور مستقیم آفتاب، بهترین شرایط نوری برای رشد آن می باشد. سعی کنید این درخت را در هم جواری نور مستقیم آفتاب بکارید تا اوج رشد آن را مشاهده نمایید. این درخت در ابتدای رشد به سمت آفتاب و نور رشد می کند و اگر محیط سایه داشته باشد، مطمئنا، رشد خوبی را از خود نشان نخواهد داد و برگ های آن بی جان و خشک و بد رنگ خواهند شد.

دمای مناسب برای رشد نارون

به طور کلی درخت نارون می تواند شرایط دمایی و آب و هوایی مختلفی را تاب بیاورد اما تاب آوردن به معنای رشد کردن نیست.

این درخت تا دمای سی و پنج درجه ی سانتی گراد نیز می تواند به خوبی رشد کند اما دمای زیاد و شدید تابستان در محیطی بدون سایه، می تواند تمامی برگ های گیاه را بسوزاند و در فصل سرما نیز، تاثیرات افت شدید دما بر روی این گونه با قهوه ای و بی حال شدن برگ ها نمایان خواهد شد.

این قسمت بهت میگه چطور نارون رو تکثیر کنی

بهترین راه تکثیر و راه تجاری این درخت کاشت بذر در آخر بهار هست، زمانی که نیمه بهار بذر رسید به راحتی بذر را از روی درخت چیده و در در آب گذاشته تا پوسته نرم و سپس توی خزانه ی متشکل از ماسه ریخته و روی آن پیت ماس یا یک لایه نازک کود دامی سرند شده ریخته و منتظر جوانه زنی بمانید، پس از جوانه زنی میتوان نشاها را جدا کرده و در گلدان کوچکتری قرار داده تا به مرور و با تغذیه سه بیست رشد کرده و در این مدت رشد باید گلدان های با سایز مختلف برای این نشاها به کار برد تا به رشد کافی برسند.

بهار سال بعد از کاشت در گلدان، آنها را به زمین اصلی منتقل می کنید تا به سرعت در زمین بزرگ شده تنه و تاج مناسب خود را پیدا کنند. بعد از بزرگ شدن بذر اماده ی زدن پیوند میشن و گونه ی چتری رو میان روی اوجا پیوند میزنن و نتیجش میشه همین نارون های زیبا و گرد در شهر.

تکثیر با قلمه فقط برای به نژادی استفاده میشه یعنی زمانی که بین نشاها یا درختان موجود در باغ یک ویژگی مورد پسند وجود داره و شما تصیمیم میگیرید ازون درخت فقط تکثیرکنید و زیاد کنید، توی زمستون از شاخه های چوبی و توی تابستون از شاخه های نیمه چوبی میتونید به طول 10 سانت بزنید و با هورمون ریشه زایی تیمار کنید و توی بستر ماسه بزنید تا یه ماه بعد ریشه بزنه.


مراقب درخت نارون باش

سوسک برگ خوار نارون، که عامل اصلی اختلاف برای کاشت این درخت در فضای سبز هست. سوسک برگ­خوار نارون که برگ­ها را میخوره و برگ شبیه توری میشه یعنی برگ سالم است اما شبیه توری شده و همه بافت کلروفیلش خورده شده.

 

روستاگل مراقب درختان کاشته شده شماست

 

سوسک پوست خوار نارون، این سوسک هم مانند برگ خوار با سوراخ کردن پوست درخت از شیره ی نباتی آن مصرف کرده و باعث ضعیف شدن درخت میشود، همینطور این سوسک ناقل یک بیماری مهم به نام بیماری هلندی می باشد.

حتما توی شهرها نوارهای زرد که به دور تنه ی درختان پیچیده شده رو دیدید، بله اون چسب زرد ها برای شکار حشره ی نر این آفت ها هستند. بهترین راه درمان این آفت ها سمپاشی در بهار برای نابود کردن حشره ی نر و زدن چسب زرد دور درخت هست و پا بیل کردن زیر درخت در پاییز و سم پاشی اخر پاییز روی زمین و تنه ی درخت برای از بین رفتن لاروها، همینطور استفاده از مرهم تنه ی درخت توی زمستون هم بسیار برای مبارزه با این آفت توصیه میشه.

بیماری هلندی نارون، یکی از بیماری هایی است که شهرداری ها همیشه با این درخت مواجه هستند. معمولا در آخر بهار مشاهده می شود به این ترتیب که برگهای بخشی از ساقه به طور دسته ای باهم زرد و خشک میشوند، شاخه ها خم شده و از انتها خشک می شوند، یا زیر پوست درخت لکه هایی مشاهده می شود، خشک شدن تدریجی درخت به علت یک نوع قارچ که ناقل آن همان سوسک برگخوار می باشد.

معمولا درختانی که آبیاری نامنظم داشته باشند و زیرخاک آنها سفت و آهکی باشد که درخت نتواند به خوبی مواد غذایی جذب کند این بیماری بروز می کند.

درمان قطعی برای آن هنوز وجود نداره ومتاسفانه به محض مشاهده بیماری، قطع شاخه های خشک شده، سمپاشی با سموم سیستمیک، تغذیه و تقویت درخت باعث بهبود در مراحل اولیه می شه اگه ازش بگذره دیگه باید درخت رو بریده و بسوزونید تا به درختای دیگه سرایت نکنه.

پیگشیری از حمله ی سوسک پوست خوار از همه چیز مهمتره و باید با اون به طور جدی مبارزه بشه. الان درکشور های اروپایی و امریکا روی پایه های مقاوم به این بیماری کار شده و دارن این گونه هارو تکثیر میکنند و توی فضای سبزشون میکارن.

با نارون این درخت 20 میلیون سال آشنا شدیم قطعا بسیاری از شما این درخت را در خاطرات شیرین کودکی و بازی در خیابان زیر سایه این درخت با همکلاس هایتان دارید، همانطور که میدانید روستاگل با کاشت درختان بیشمار حافظ طبیعت و منابع طبیعی است شما عزیزان می توانید این درخت را در رویشگاه کوهستان به زمین هدیه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه