1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت نارگیل

می دانستید کلمه نارگیل در زبان انگلیسی به معنی جمجمه است و به نارگیل غذای معجزه آسا می گویند در ادامه بیشتر با این درخت آشنا میشوند

درخت نارگیل

1401-07-25 21:06:15

 قرار است در این مطلب در مورد درختی صحبت کنیم که نزد عده زیادی پرطرفدار است. روغن میوه آن خواص فراوان داشته و پودر شده آن در تهیه بسیاری از شیرینی های ما کاربرد دارد. میوه نارگیل، که تقریبا در تمامی نقاط کشورمان به همین نام شناخته می شود هر چند در برخی مناطق جنوبی ایران با نام جوز هندی نیز شهرت دارد.

درخت نارگیل با نام علمی کوکوس نوسیفرا از خانواده نخل آرساسه می باشد. ریشه واژه نارگیل از زبان سانسکریت گرفته شده است.

در بعضی نواحی این درخت را با نام درخت حیات می شناسند و این نشان از مفید و با اهمیت بودن این گیاه است.

 

همه چیز در مورد درخت نارگیل

عمردرخت نارگیل می تواند به اندازه عمر یک انسان باشد درخت نارگیل در شرایط طبیعی و مطلوب می تواند تا 70 سال عمر کند! اما نارگیل هایی که در گلدان کاشته می شوند معمولا بیشتر از 6 سال عمر نمی کنند و همچنین میوه هم نمی دهند!! منشا نارگیل منطقه آسیا، امریکای جنوبی و جزایر اقیانوس آرام است. 

امروزه بیشترین میزان تولید نارگیل در کشورهای اندونزی، فیلیپین و هند صورت میگیرد. روشی که به طور معمول برای کشت این گیاه استفاده می شود جوانه زنی بذر گیاه است.

نکته مهم که دراین باره وجود دارد این است که بذر نارگیل باید حدود 2 هفته در آب قرار گیرد تا جوانه زنی بهتر صورت گیرد.

 

خواص شگفت انگیز نارگیل

 درخت نارگیل مانند درخت گاروم زنگی از جمله درختان میوه است و از نارگیل با نام چاقوی سوئیسی ارتش پادشاهی در بین گیاهان یاد می شود همچنین به نارگیل غذای معجزه آسا هم می گویند و تمام این عناوین به خاصیت شفا بخشی طبیعی آن برمی گردد که میتواند بخش قابل توجهی از مشکلات سلامتی را برطرف کند.

به طور مثال نارگیل باعث کاهش وزن میشود، با خواص ضدباکتری خود به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، از ریزش مو جلوگیری میکند، گوارش را تقویت می کند و... اینها تنها گوشه ای از شگفتی های دارویی این چاقوی معجزه آساست!!

در زبان انگلیسی نارگیل به معنای جمجمه است و این شاید به آن دلیل است که 3 فرورفتگی روی آن وجود دارد و حالتی نزدیک به صورت انسان را در ذهن تداعی می کند. یکی از جاهایی که از این گیاه نام برده شده در داستان های هزار و یک شب است که سندباد ملوان در سفر پنجم خود نارگیل آورده و آن ها را فروخته است.

هم چنین در افسانه های قدیمی تایلند نارگیل از سر یک مارماهی به نام تونا به وجود آمده است.

 

می خوای با درخت گاروم زنگی آشنا شی اینجا را کلیک کن

 

انوان درخت نارگیل را بهتر بشناسیم

درخت نارگیل بلند: رایج ترین نوع است و بیشتر آن ها عمر بالایی دارند. این گونه همانطور که از نامش پیداست ارتفاع بالایی هم دارد ارتفاع آنها تا 18 متر و حتی بیشتر هم می رسد. مغز نارگیل در این گونه نه خیلی بزرگ است و نه خیلی کوچک.

درخت نارگیل کوتوله: این گونه عمر کوتاه تری نسبت به نوع بلند دارد و ارتفاع آنها به طور متوسط 6 یا 7 متر است. مغز این گونه کوچک و گرد است و وزن آن 80 گرم می باشد. نسبت به گونه بلند میوه بیشتری تولید میکند اما اندازه میوه به مراتب کوچک تر است. این گونه در معرض خشکسالی قرار دارد.

گونه های دیگری هم از نارگیل وجود دارد که از میان آنها میتوان به انواع ترکیبی آن مثل نارنجی کوتوله، مالایی طلایی، مایپان، شاه نارگیل، ماکاپونو و... اشاره کرد.

درخت نارگیل هر سال معمولا بین 70 تا 100 میوه میدهد البته ممکن است این تعداد در شرایط محیطی نامطلوب به کمتر از 30 عدد در سال هم برسد.

برگ نارگیل بزرگ است و طول آن از 4 تا 6 متر متغیر است. اگر درخت در شرایط مساعدی باشد 6 تا 10 سال پس از کاشت شروع به میوه دادن میکند و اوج میوه دهی آن هم 15 تا 20 سالگی درخت است.

درخت نارگیل نسبت به آب و هوای سرد بسیار حساس است و ترجیح میدهد در مکانی باشد که بارش فراوان و نور کامل خورشید دارد.

مطلوب ترین مکان برای رشد نارگیل مناطق گرمسیری همچون نواحی استوایی است.

 

امیدوارم از این خواندن این مطلب لذت برده باشید همانطور که میدانید روستاگل با کاشت درختان بیشمار حامی محیط زیست میباشد، اگر شما میخواهید از نحوه فعالیت روستاگل آگاه باشید روشن سازی را مطالعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه