1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت اقاقیا

درخت اقاقیا در سال 1601 به اروپاییان معرفی شد تاکنون حدود 20 گونه اقاقیا شناخته شده این درخت چوب مستحکم در برابر پوسیدگی دارد که در ادامه به انواع این درخت و نحوه پرورش آن می پردازیم

درخت اقاقیا

1401-10-09 19:10:42

با خواندن این مطلب شما با گل اقاقیا در فرهنگ های مختلف و همچنین نحوه پرورش آن آشنا میشوید و اینکه چگونه آن را تکثیر کنید. اقاقیا که بیشتر بخاطر گل های خوشه ای سفید رنگ زیبایش که عطری دل انگیز دارد کشت میشود دارای چوبی مقاوم و مستحکم است که میتواند تا صد سال در برابر پوسیدگی مقاومت کند.

 

پیش بسوی شناخت هر چه بهتر اقاقیا

اقاقیا یا روبینا که بیشتر با نام علمی Robinia شناخته میشود در زبان انگلیسی به نام ملخ سیاه black locust  معروف است. جز درختان بومی است و نام علمی این جنس از باغبان سلطنتی فرانسوی یعنی ژان رابین و پسرش وسپازین رابین گرفته شده است که برای نخستین بار در سال 1601 این گیاه را به اروپاییان معرفی کردند.

اقاقیا از خانواده باقلاییان به شمار میرود، این گیاه گلدار خزان پذیر معمولا بسیار دیرتر از سایر درختان در بهار جوانه میزند و در پاییز جزو نخستین درختانی است که برگ هایش را از دست میدهد. اقاقیا میتواند در قامت 4 تا 25 متری رشد کند.

 

اگه میخواهی درختان بومی بیشتری بشناسی اینجا رو ببین

 

برگ هایش با 7 تا 21 برگچه به شکل بیضی هستند، گل های خوشه ای آن به رنگ سفید یا صورتی روشن هستند که به شکل آویز روی شاخه ها قرار میگیرند. پوست تنه اقاقیا که چوبی مستحکم و مقاوم به شمار میرود به رنگ خاکستری- قهوه ای با حلقه های مشخص و بسیار متراکم و سنگین است.

حدود 20 گونه از گیاه اقاقیا در جهان شناخته شده است این درختان که بومی شمال آمریکا و مکزیک به شمار میروند به واسطه عطر دلپذیر گل ها و زیبایی شان در بیشتر نقاط جهان کشت میشوند. باید توجه داشت درختان اقاقیا قابلیت احیای خاک های آسیب دیده را دارند به سبب اینکه میتوانند نیتروژن را تثبیت کنند، پتانسیل این را دارند که بخشی اولیه از جانشینی اکولوژیکی برای کمک به ترمیم خاک های آسیب دیده باشند و به عنوان گونه ای پیشگام در این زمینه عمل کنند.

 

بیا تا درخت اقاقیا بکاریم

بهترین روش جهت تکثیر اقاقیا روش به شیوه بذر است. اقاقیا در برابر سایه مقاوم نیست و ترجیح میدهد در مناطقی با آفتاب فراوان و زمین های بایر رشد کند. خاک غنی از سنگ های آهک را ترجیح میدهد اما توانایی سازگاری با خاک های دیگر را نیز دارد. فصل گلدهی این درخت پس از شش سالگی، از اواخر بهار تا اواسط تابستان است که میتوان برای تولید بذر از دانه های تولید شده استفاده کرد. بهترین بذرهای اقاقیا توسط درختان 15 تا 20 ساله تولید میشوند.

 

ناگفته های درخت اقاقیا

اقاقیا در طب سنتی به عنوان گیاهی مفید جهت تسکین درد های عصبی، آرامبخش، تسکین سرفه، درمان بیرون زدگی مقعد و درمان ورم های دهان تجویز میشود. این درخت با گل های زیبا را میشود در رویشگاه بجستان مشاهده کرد.

برای آشنایی با دیگر رویشگاه ها اینجا را انتخاب کن

 

طبق یک روایت آمریکایی مشهور است در سال 1812 در نبرد دریایی و جنگ با کشتی های انگلیسی که با چوب بلوط ساخته شده بودند تنها دلیل برتری کشتی های آمریکایی به علت این بود که از چوب اقاقیا تولید شده بودند و این چنین مشهور است قدرت اقاقیا مستقیما در برابر درخت بلوط قرار گرفت و اقاقیا پیروز گشت.

درخت اقاقیا در میان افسانه های بومیان آمریکای شمالی و قبایلی که با آن تعامل داشتند بسیار مقدس بوده است برخی از این قبایل معتقدند یکی از راه هایی که نفرین میتواند آشکار شود این است که فرد بدخواه یک چوب تیز از اقاقیا را به سمت پوست شخصی نفرین شده بیاندازد در این صورت نفرین به مرگ فرد می انجامد. همچنین بنا به علت اینکه اقاقیا پس از قطع شدن، توانایی مقاومت صدساله در برابر پوسندگی را داراست با مرگ و چرخه حیات و دنیای زیرین در ارتباط است.

 

با ناگفته ها و افسانه های اقاقیا آشنا شدید اگر شما نیز در مورد این درخت اطلاعات دارید با ما در میان بگذارید و همچنین شما عزایزان با کاشت درخت اقاقیا می توانید حافظ آن باشید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه