1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت توسکا

درخت توسکا حدودا 100 سال عمر میکند و چوب آن بعد از برش به رنگ های متفاوتی در می آید. جالب است بدانید رشد درخت توسکا تا 50 متر نیز می رسد.

درخت توسکا

1401-11-03 23:06:32

درخت توسکا، درختی زیبا با قامتی استوار که میتواند حدود 100 سال عمرکند و چوب آن در گذر زمان پس از برش، رنگ های متفاوتی را تجربه میکند.

میدانستید آلنوس قدیمی ترین فسیل درخت توسکا است؟

پس این مطلب را از دست ندهید در ادامه با نام های گوناگون درخت توسکا آشنا می شوید مانند زبان گیلکی که در آن درخت توسکا را توسه می نامند و همچنین نحوه نگهداری این درخت و... و در پایان شما را با فرهنگ سلتیک و نقش درخت توسکا در آن آشنا میکنیم لطفا تا انتها ما را همراهی کنید.

 

نکات جالب در مورد درخت توسکا که تاکنون نشنیده اید

درخت توسکا، توسه، رازدار و رزدار با نام علمی Alnus که در انگلیسی با نام Alder شناخته میشود از خانواده betulaceae به شمار میرود. نام رایج انگلیسی آن از واژه باستانی انگلیسی alor که خود ریشه آلمانی بنام aliso دارد گرفته است.

Alnus نام علمی آن از فرانسوی aulne و اسپانیاییalamo (که اصطلاحی برای نامیدن صنوبر است) گرفته شده است. در گیلان و لاهیجان درخت توسکا را توسه می نامند و در منطقه هایی همچون آستارا و طالقان به آن رزدار یا رازدار گفته میشود.

باید توجه داشت دار به معنای درخت است.

این درختان در سرتاسر مناطق معتدل شمالی دیده میشوند در ایران دو گونه توسکا وجود دارد توسکای ییلاقی (سردسیر) و توسکای قشلاقی (گرمسیر)

توسکا درختی برگ ریز است که میتواند در قامتی حدود 50 متر رشد کند و حدود 100 سال عمرکند. برگ های توسکا متناوب، ساده و دندانه دار است. گل های نر و ماده اغلب قبل از رویش برگ ها در فصل بهار ظاهر میشوند و از طریق باد و زنبور عسل گردافشانی میکنند.

درخت توسکا نخستین درخت شمالی ایران است که جوانه میزند و در خزان آخرین درختی اسا که برگ هایش زرد میشود. قدیمی ترین فسیلی که از توسکا دیده شده است متعلق به شمال بوهم است که با عنوان آلنوس شناخته میشود و حدود 58 میلیون سال قدمت دارد.

 

چگونه درخت توسکا را پرورش دهیم

درخت توسکا از سه طریق تکثیر میشود.

  • پاجوش
  • ریشه جوش
  • کاشت بذر

این درخت خاک سنگین و عمیق، مکان آفتابی و مرطوب برای رشد و نمو نیازمند دارد. باید توجه داشت درخت توسکا رشد سریعی دارد و در مناطق مرطوب، علفزارهای باتلاقی و خاکی که زهکشی مناسب دارد کشت میشود. و جز درختان بومی ایران است.

 

می خواهم با درختان بومی بیشتری آشنا شوم

 

جالب است بدانید چوب درخت توسکا، ذاتا جنسی نرم دارد در هنگام برش در فصل پاییز سفید رنگ است و سپس به قرمز متمایل میگردد و در انتها پس از گذشت چند وقت به رنگ صورتی روشن در می آید این عامل به همراه دوام قابل توجه چوب توسکا سبب میشود.

 

در رابطه با روح خردمندی درخت توسکا شنیده اید

در فرهنگ سلتیک، روح خردمندی در درخت توسکا در مدت زمان 18 مارس تا 14 آوریل ساکن میشود این زمان دقیقا همان تولد دوباره، طلوع خورشید، آغاز و در واقع رستاخیز زمین در فرهنگ سلتیک است. همچنین در اساطیر این قوم درخت توسکا نشانی از پادشاهی مبارک است که در نبرد برای محافظت از کشور از درخت توسکا استفاده میکند.

در اساطیر یونانی درخت توسکا با کرونوس (زحل) ارتباط خاصی دارد و نمادی از شکوفایی، سرزندگی، انرژی جدید، رقص و شور احساسات و نشاط در زندگی است.

می توان گفت در زمینه موسیقی آهنگ پری توسکا که توسط سیسلی مری بارکر خوانده شده است:

کنار دریاچه یا کنار رودخانه

جایی که توسکاها ساکن هستند

درپاییز ممکن است جاسوسی شود

بچه گربه ای؛ مخروط در کنار

قدیم و جدید هم همینطور

فصل ها می آیند و فصل ها میروند

این همان داستانی است که میگویند

بعد از پاییز سرمای زمستان است

مارا به بهار میبرد

روی توسکا را خواهد دید

تاب گربه های زرشکی

آنها اکنون آماده میشوند

این آهنگی است که من میخوانم.

 

با تشکر و سپاس از شما همراه عزیز، که تا انتها با ما همراه بودید امید است توانسته باشیم اطلاعات مفید و ارزشمندی را با شما در میان گذاشته باشیم همین طور که گفته شد درخت توسکا در دسته بندی درختان بومی ایران روستاگل، در کنار درختانی چون درخت لیلکی و درخت آزاد قرار گرفته و دارای نام های متفاوت در گویش های مختلف است خواهشمندیم چنانچه شما عزیزان این درخت را در منطقه زندگی خود پرورش می دهید نام محلی آن و اطلاعات بیشتر را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه