1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت توت

درخت توت یکی از درختان اکسیژ ساز بسیار قوی است و رشد بسیار سریع دارد این درخت انواع مختلفی دارد مانند توت مجنون که بومی شرق آسیا و چین است.

درخت توت

1400-12-25 15:52:00

در این مطلب شما را با درخت توت و خواص آن آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

 

به دنیایی شیرین درخت توت خوش آمدید

توت، نام علمی: Morus یک سرده از تیره انجیران است که شامل ده تا شانزده گونه می‌باشد، شاه‌توت یکی از انواع این درخت است.

توت سیاه با وجود اینکه کاملاً شبیه شاه‌توت است، بر خلاف آن میوه‌اش شیرین است. ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع توت در جهان است.

توت سفید در چین مرکزی و شرقی به صورت بومی وجود دارد. این درخت قرن‌ها پیش به اروپا برده شد، در آمریکا به‌عنوان منبع غذائی برای کرم ابریشم در اوائل دوران استقلال این کشور مورد استفاده قرار گرفت البته نوعی از توت که به آن توت قرمز گفته می‌شود در آمریکا به صورت بومی وجود داشته که از ایالت ماساچوست تا ایالت کانزاس دیده می‌شود.

توت سیاه نیز که در آسیای غربی وجود داشته قبل از دوران رومی‌ها به اروپا برده شده‌است.

یک درخت قدیمی یا تاریخی در اکثر کشورهای جهان که معمولاً در هر کشوری دارای قدمت بیش از دویست، سیصد سال است. دارای پوست زرد نارنجی بوده که از ویژگی های جالب آن در زمستان است (بیشتر در مورد درختان نهال و جوان) درختی است مقاوم و کم نیاز که در اکثر مناطق و آب‌وهوا رشد می‌نماید و حتی می‌تواند به ارتفاع ۲۵ متر نیز برسد.

بعضی از درختان توت فقط گل‌های نر تولید نموده و بنابراین میوه نمی‌آورند. این نوع درختان به عنوان یک درخت زینتی سایه‌دار بسیار مناسب هستند در بعضی مناطق نام این درخت را توتین می‌نامند.


چطور درخت توت رو بشناسیم

توت درختی از تیره انجیریان به شمار می رود که میوه خوشه ای مانندی با دانه های کوچک گرد و کروی مانند دارد که به هم چسبیده اند که در داخل آن دانه های بسیار ریزی وجود دارد که به هنگام خوردن نمی توانید آن را حس کنید.

میوه توت بیشتر شبیه انگور است با این تفاوت که بسیار کوچک و ریز است طوریکه طول آن به 2 تا نهایت 5 سانتیمتر می رسد و دارای ارقام و واریته های مختلفی است به همین دلیل رنگ میوه آن قرمز، زرد، سبز و … است.

طعم شیرینی دارد که از آن علاوه بر تازه خوری برای توت خشک و آجیل، مربا، شربت و … استفاده می کنند که از باردهی خوبی برخوردار است و تقریبا در همه مناطق ایران رشد می کند و درختی مقاوم با رشد آسان به شمار می رود که در پارک ها، فضای سبز و کوچه ها به وفور یافت می شود.

میوه این گیاه بسیار گوشتی و آبدار است. برگ های سبز رنگ دندانه دار قلبی شکلی دارد که دارای شیارهای عمیقی است و درختی خزان پذیر به شمار می رود به این صورت که برگهای آن با شروع پاییز تغییر رنگ می دهند و به نارنجی و زرد تبدیل می شوند و در نهایت می ریزند که گلدهی آن در اوایل فصل بهار است که میوه آن در اواخر فصل بهار و تابستان می رسد.

درختی بزرگ و تنومند به شمار می رود که ارتفاع آن به 20 متر و بیشتر نیز می رسد؛ گیاهی دو لپه ای است که طول عمر بالایی دارد و تا 200 سال و بیشتر نیز عمر می کند.

میوه توت خواص دارویی و درمانی زیادی دارد، درخت توت از رشد سریعی برخوردار است و پس از گذشت 3 تا 5 سال شروع به دادن محصول می کند که پوست شیارداری دارد.

درختی تک پایه به شمار می رود به این معنی که گل های نر و ماده آن بر روی یک پایه برای رشد قرار می گیرند بنابراین گیاهی خود گرده افشان به شمار می رود که جاذب حشرات مختلفی همچون زنبورعسل و پروانه است.

میوه توت پس از آنکه به نهایت رشد خود را رسید به زمین می افتد بنابراین قبل از آنکه به زمین بیفتد آن را برداشت کنید که از باردهی بالایی برخوردار است.

 

با انواع درخت توت آشنا شو

درخت توت دارای ارقام و واریته های مختلفی است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.

درخت توت سفید

توت سفید یکی از رایج ترین گونه های توت به شمار می رود که در مناطق مختلف رشد می کند که در اصل بومی مناطقی از چین است که ارتفاع آن به 18 متر نیز می رسد که نسبت به توت سیاه مقاومت بالایی دارد و مقاوم است، بسیار گوشتی، آبدار و شیرین است و به راحتی از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می شود که میوه آن در فصل بهار می رسد.


درخت شاه توت

شاه توت یکی از واریته های پرطرفدار توت به شمار می رود که به رنگ سیاه است و بسیار آبدار است که طعم شیرین و ملسی دارد که دارای رنگدانه طبیعی است طوریکه اگر دستان را به شاه توت بزنید رنگی می شود.


درخت توت هرات

توت هرات نسبت به توت سفید درشت تر است و از کیفیت میوه بهتری نیز برخوردار است که میوه آن دیر رس است که دارای طعم شیرینی است و از باردهی خوبی نیز برخوردار است که قابلیت رشد در بیشتر مناطق را دارد.

درخت توت قرمز

توت قرمز همانطور که از نامش پیداست به رنگ قرمز است که بسیار گوشتی است و طعم شیرین و ملسی دارد که در بیشتر مناطق رشد می کند. بسیار گوشتی و آبدار است و برای تازه خوری، تهیه شربت و همچنین مربا مناسب است.


درخت توت موزی

توت موزی یکی از واریته های کمیاب درخت توت به شمار می رود که به رنگ سفید است که در سایز درشت رشد می کند؛ طعم شیرینی دارد که ارتفاع آن به 20 سانتیمتر می رسد که نسبت به سرما و خشکی هوا مقاوم است که میوه آن در اواخر خرداد ماه می رسد.

توت وحشی رزبری

توت وحشی رزبری درختی برگریز به شمار می رود و گیاهی همیشه سبز و خزان پذیر است که در واقع بومی مناطقی از اروپا و آسیا است که گل های زیبایی را نیز تولید می کند که طعم معطری دارد که در بیشتر مناطق رشد می کند و میوه بسیار آبداری دارد.


درخت توت معجون

توت معجون بومی شرق آسیا و چین است که در مناطق معتدل و گرم رشد می کند که شاخه های آویزانی دارد که از باردهی بالایی برخوردار است.
درخت توت از طریق بذر، قلمه و پیوند تکثیر می شود.

 

میخواهم درخت توت بکارم

این درخت بومی ایران است و به روش های زیر تکثیر میشود.

کاشت بذر درخت توت

در کشت بذری ابتدا بذر گیاه را از میوه گیاه جدا کنید و آن را خوب بشویید و در داخل دستمال کاغذی قرار دهید و آن را بپیچید و مرطوب کنید، یک گلدان با زهکشی مناسب تهیه کنید و با استفاده از خاک سبک و غنی آن را پر کنید و آن را آبیاری کنید تا خاک ته نشین و مرطوب شود؛ بذر گیاه را بر روی خاک قرار دهید و روی آن را با مقداری خاک و کود به صورت سطحی بپوشانید.

در نهایت گیاه را آبیاری کنید طوریکه مرطوب شود، روی گلدان را با نایلون روشنی بپوشانید و هر از چند گاهی به گیاه سر بزنید و رطوبت آن را بررسی کنید، پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند و شروع به رشد می کند، زمانی که گیاه جوانه زند نایلون را بردارید تا گیاه بتواند رشد کند.

زمانیکه گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید نهال به دست آمده را به گلدان بزرگتر و در نهایت به زمین اصلی منتقل کنید، برای این منظور در بستر مورد کشت گودالی ایجاد و نهال را در داخل آن بکارید.

کاشت قلمه درخت توت

قلمه یکی دیگر از روش های تکثیر درخت توت به شمار می رود، در این روش شاخه ای از درخت توت را که باردهی خوبی دارد انتخاب کنید و با استفاده از چاقو یا قیچی باغبانی قلمه ای به اندازه 15 تا 25 سانتیمتر از درخت جدا کنید؛ گودالی در عمق مناسب ایجاد کنید و به قلمه هورمون ریشه زایی برای تسریع در رشد اضافه کنید، قلمه را در داخل گودال بکارید و روی آن را با خاک نرم و مقداری کود بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید که پس از گذشت مدتی قلمه ریشه دار می شود و شروع به رشد می کند.

پیوند زدن درخت توت

پیوند زدن روش دیگر ازدیاد درخت توت به شمار می رود که می توانید از آن برای ازدیاد درخت توت استفاده کنید که زمان پیوند فصل بهار و تابستان است.

 

مراقب درخت توت باش

با هرس کردن و به وجود آوردن شزایط محیطی مناسب می توان درخت توت را در باغات خود پرورش دهید.


هرس درخت توت

هرس درخت توت هر ساله یا هر دو سال یکبار انجام می شود که به هنگام هرس صرفاً باید شاخه های خشک شده و بیمار را از درخت جدا کنید و پس از جدا کردن آن را خشک کرده و بسوزانید، در ضمن به هنگام هرس باید شاخه های درون تاج را هرس کنید که علاوه بر شلوغی بیش از حد مواد غذایی را نیز مصرف می کنند.

بهترین زمان هرس درخت توت هنگامی است که درخت در خواب زمستانی است که البته در زمان های مختلفی می توانید کار هرس را انجام دهید. دارای شاخه و برگ گسترده ای است که برای باردهی باید بخش هایی از آن را هرس کنید.

شرایط محیطی رشد درخت توت

درخت توت برای رشد و باردهی مناسب نیاز به شرایط محیطی مطلوب دارد.

ارتفاع درخت توت بسته به شرایط اقلیمی و محیطی رشد بین 10 تا 25 متر است.

گیاهی آفتاب دوست به شمار می رود که روزانه به 6 تا 8 ساعت نور خورشید نیاز دارد که در برابر سایه نیز مقاوم است و به رشد خود ادامه می دهد.

دمای مناسب برای رشد این گیاه 15 تا 30 درجه سانتی گراد است.

درخت توت در گستره وسیعی از خاک های سبک و شنی، متوسط و لومی، سنگین و رسی رشد می کند که خاک مورد کشت این گیاه باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد تا گیاه بتواند رشد کند که دارای ریشه به نسبت عمیقی است.

به آبیاری متوسط و کمی نیاز دارد.

فاصله کاشت درخت توت از یکدیگر 5 تا 7 متر و فاصله بین ردیف ها 5 متر است.

درخت توت نیاز به کود آنچنانی ندارد و درختی کم توقع به شمار می رود که شما می توانید برای رشد بهتر از کود حیوانی در اطراف درخت به صورت چالکود استفاده کنید. روستاگل با آبیاری و کوددهی های مناسب از درختان کاشته شده مراقبت میکند.

 

در اینجا می توانید از حال درختان با خبر شوید



از آفات و بیماری های درخت توت می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارت اند از:

شپشک های سپردار در واقع نام نوعی حشره است که به بخش مختلف درخت خسارت وارد می کند که تنها راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمیایی است.

شپشک های آردآلود ساحلی در واقع نام نوعی حشره است که به درخت توت آسیب وارد می کند که برای مبارزه با آن می توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

مورچه نام حشره ای کوچک است که به میوه درخت توت خسارت وارد می کند که برای مبارزه می توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید.

عامل اصلی این بیماری نوعی قارچ است که از علایم آن می توان به ضعف رشد جوانه های برگی، پژمردگی برگها، ضعف درخت و در نتیجه مرگ درخت اشاره نمود.

پوسیدگی بنفش نوعی بیماری قارچی است که از علایم ناشی از آن می توان به پژمردگی ناگهانی برگه، ضعف کلی درخت و نهایتاً مرگ آن اشاره نمود.

از علایم این بیماری می توان به خشک شدن شاخه ها، پوسیدگی شاخه، ایجاد زخم و .. اشاره نمود. این بیماری باعث پوسیدگی ریشه و طوقه می شود که عامل آن نوعی بیماری قارچی است. این بیماری توسط قارچ متعددی ایجاد می شود که بر روی برگ گیاه لکه هایی را ایجاد می کند.

بیماری سفیدک پودری لکه های سفید رنگی را بر روی برگ گیاه ایجاد می کند که در واقع عامل آن نوعی بیماری قارچی است.

این بیماری قارچی سبب پژمردگی و زردی و در نهایت به خشکیدگی سرشاخه ها و جوانه ها می انجامد.

حالا وقت برداشت محصول رسیده

برداشت میوه توت کار سختی نیست، کافی است میوه توت را با دست خود بگیرید و از شاخه گیاه جدا کنید که به راحتی از شاخه جدا می شود، توجه داشته باشید که افتادن میوه توت باعث له شدن آن می شود بنابراین پس از چیدن آن را به آرامی در داخل جعبه یا سبد بگذارید.

از مهمترین خواص توت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

پوست را جوان نگه می دارد.
در درمان دیابت و قند خون موثر است.
باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
اضطراب و استرس را بهبود می بخشد.
در درمان سرماخوردگی موثر است.
یبوست را درمان می کند.
باعث سلامت کبد می شود.

 

شما دوستداران طبیعت می توانید این درخت را در رویشگاه باغ انجیره و رویشگاه خوزستان به زمین هدیه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه