1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت آلبالو تلخ

در بعضی مناطق پس از رسیدن میوه هسته آن را جدا میکنند و پس از آسیاب کردن آن به عنوان ادویه استفاده میکنند.

درخت آلبالو تلخ

1400-12-25 16:03:50

تا به حال هرچه شنیده اید در مورد میوه آلبالو مزه ترش آن ذهن را قلقلک داده است، اما این بار شما را با آلبالو تلخ آشنا میکنم و دانستنی های جذابی از این درخت در ادامه بازگو کرده ام پس در ادامه با من باشید.

آشنایی با درخت آلبالو

این درخت با نام  آلبالوی تلخ یا محلب Cerasus Mahaleb از خانواده Rosaceae  رزها شناخته می شود. نام های دیگر آن English cherry, Rock cherry, St. Lucie cherry (انگلیسی گیلاس، راک گیلاس، سنت لوسی) از درختان بومی منطقه اروپای جنوبی و قفقاز می باشد. از نظر ظاهری درختی است که گاها ارتفاع آن تا ده متر، پوست تنه آن تیره رنگ است شاخه های آن باریک، سبز و صاف و کمی خزی بوده که بعدها قهوه ای رنگ می شود.

برگ های آن بسیار زیبا، تخم مرغی با نوک کند یا کمی برگهای محلب گرد یا تخم مرغی با نوک کند یا کمی کشیده تیز، قاعده گرد یا قلبی شکل و دندانه های کمانی غده‌ای است. رنگ برگ سبز روشن، براق و صاف بوده و رگبرگ پشت آن خزی است.

ابعاش معادل ۸-۶ در ۶-۵ سانتیمتر و طول دمبرگ آن سه سانتی متر است دمبرگ فاقد غده و یا دارای یک یا دو غده است این درخت برای بونسای (بونسای آلبالو تلخ) گزینه عالی می باشد و میتوانید با تربیت آن یک درختچه مینیاتوری زیبا داشته باشید.

گلهای این درخت (گل درخت محلب) سفید و معطر است و عطری شبیه بادام تلخ دارد. پیاله و تخمدان صاف و شفت آن شبه تخم مرغی صاف با ابعاد ۱۲-۷ در ۱۰-۶ میلیمتر است که ابتدا زرد رنگ و سپس سرخ و سیاه شده و ترش مزه می‌شود.


نام عمومی این درخت در غرب ایران محلب است و در بعضی کتب فارسی نیز از آن به نام پیوند مریم نامبرده شده است. محلب که نام دیگر آن آلبالوی تلخ می باشد گونه ای آلبالو است که دارای چوبی سفت و میوه غیر خوراکی است.

پس از رسیدن میوه، مغزهسته آن را کوبیده و به میزان کم به عنوان ادویه در نان و شیرینی بکار میبرند.

 

این درخت در رویشگاه فردوسی موجود می باشد می توانید برای آشنایی بیشتر با مراحل کاشت  هدیه درخت را مطالعه کنید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه