1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت آلبالو

نکته بسیار جالب در مورد کاشت بذر آلبالو که تاکنون نمی دانستید این است که برای کاشت از طریق بذر، هسته میوه را به وسیله دست جدا کنید چرا که بزاق دهان مانع از رشد این بذر میشود

درخت آلبالو

1401-01-14 18:39:49

سلام به دوستانی که علاقه ی زیادی به میوه های ترش و خوشمزه دارند ما قصد داریم در مورد درخت آلبالو که طرفداران زیادی دارد اطلاعاتی همچون نحوه کاشت به شما عزیزان بدهیم تا شما هم بتوانید به راحتی این درخت را در باغچه خانه خود بکارید، در لاتین به آن Sour cherry, tart cherr, dwarf cherry گفته می شود.

 

این شما و این دنیایی خوشمزه درخت آلبالو

درخت آلبالو با نام علمی Prunus cerasus درختی کوچک با شاخ و برگ پراکنده متعلق به خانواده گلسرخیان و سرده پرونوس است. این درخت نوع ترش میوه درخت گیلاس است و از همین رو در بعضی کشورها با نام گیلاس ترش شناخته می شود.

گل های درخت آلبالو سفید و زیباست و در خوشه ای حاوی دو تا شش گل، پدیدار می شوند. میوه درخت آلبالو به رنگ قرمز روشن تا قرمز تیره و شبیه به گیلاس است اما از نظر اندازه معمولاً کوچکتر است. میوه آلبالو به صورت جفتی در شاخه های نازکتر درخت می روید.

آلبالو بومی مناطقی بین دریای خزر و دریاه سیاه می باشد که احتمالا بذر آن توسط پرندگان به سایر نقاط مانند اروپا آورده شده است و در کشورهایی همچون فرانسه، یوگسلاوی، آلمان کشت می شود. امروزه در بیشتر مناطق ایران هم درخت آلبالو کاشته می شود.

نهال درخت آلبالو از 3سال تا 5 سال به بعد شروع به تولید میوه می کند.

ارتفاع این درخت معمولا به 3 تا 4 متر می رسد اما بعضی از انواع کوتوله آن بیشتر از 2 متر رشد نمی کنند. درخت آلبالو در مقایسه با درخت گیلاس مقاومت بیشتری دارد و می تواند خاک مرطوب و سرمازدگی را تحمل کند. این گیاه خود بارور است و نیازی به گرده افشانی ندارد.

 

درخت آلبالو همخونه درخت گیلاس!

درخت آلبالو از درختان میوه و خوش‌طعم فصل تابستان به شماره می رود که میوه‌ای گرد و کروی مانند همچون درخت گیلاس به رنگ سرخ آلبالویی دارد که دارای طعم ترش و تا حدودی ملس است که از آن علاوه بر مصرف خوراکی و تازه برای تهیه مربا، شربت، ژله و...نیز استفاده می‌کنند.

میوه‌ این گیاه بسیار گوشتی و در عین حال آبدار است که درست در مرکز آن هسته به نسبت بزرگ سفت و سختی به صورت کروی قرار دارد که مصرف خوراکی ندارد. میوه آلبالو به صورت خوشه‌ای و همچون گوشواره بر روی شاخ و برگ گیاه ظاهر می‌شود که دارای برگهای سبز رنگی با شیارهای ظریف است.

خواص بسیاری دارد در پیشگیری از بیماری روماتیسم، کاهش چربی، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی، بی‌خوابی، درمان استرس و … موثر است. توجه داشته باشید که آن دسته از میوه آلبالو که به رنگ سرخ است و بر روی آن لکه‌های قهوه‌ای دیده می‌شود به معنی این است که در حال فاسد شدن است.

آلبالو در اصل بومی مناطقی از جنوب غربی آسیا و اروپا است که امروزه در بیشتر مناطق به خصوص ایران آن را کاشت می‌کنند به گونه ای که کشور ایران در رده ششم تولید و کاشت آلبالو در جهان قرار دارد که دارای واریته های مختلفی است.

عمر اقتصادی این گیاه 25 تا 35 سال تخمین زده شده است که البته ممکن است بیشتر و کمتر نیز بسته به شرایط اقلیمی و … شود که دارای ریشه‌ای سطحی است به همین دلیل نمی‌تواند آب را از اعماق زمین دریافت کند بنابراین به آبیاری متوسط و منظمی نیاز دارد.

مهم ترین کشورهای تولید کننده آلبالو در جهان به ترتیب کشور های آلمان، ایتالیا و آمریکا هستند. توجه داشته باشید که درخت آلبالو بیشترین شباهت را به درخت گیلاس دارد با این تفاوت که حجم کمتری از فضای مورد کاشت را اشغال می‌کند و میوه آن نیز کوچکتر از گیلاس است طوریکه وزن هر میوه آن بین 4 تا 5 گرم است.

شاخه‌های نرمی دارد که گلهای کوچک چند گلبرگی ای زیبایی دارد که در فصل بهار شکوفه می‌دهد و منظره زیبایی را نمایان می‌کند که برای رشد و میوه دهی نیاز به تلقیح ندارد چرا که خود گرده افشان است حتی درخت آلبالو می‌تواند درخت گیلاس را نیز تلقیح و گرده افشانی آن را نیز انجام دهد.

گیاهی خزان پذیر است و با شروع فصل پاییز برگهای لوزی مانند این گیاه تغییر رنگ می‌دهد و در نهایت می‌ریزد، توجه داشته باشید که گلهای این گیاه نسبت به سایر درختان هسته‌دار دیرتر باز می‌شوند.

ارتفاع درخت خزان پذیر آلبالو بین 3 تا 10 متر متغیر است و بین 25 تا 35 سال بار می دهد. نسبت به گیلاس مقاومت بیشتری به خاک های مرطوب دارد. ریشه هایش نسبتا سطحی است و حداکثر عمق آن می تواند تا حدود 5.1 متر می باشد، به همین علت نمی تواند آب را از عمق خاک جذب کند.

 

می خواهم با درختان میوه بیشتری آشنا شوم


می خواهی از درخت آلبالو نگهداری کنی؟

این درخت در مناطقی با زمستان های خنک بهترین رویش را خواهد داشت، زیرا هوای خنک شب های زمستانی برای میوه دادن درخت لازم است اما باید مراقب وزش بادهای قدرتمند بود چرا که تنه ظریف درخت ممکن است به راحتی شکسته شود.

علاوه بر آب و هوای خنک، آلبالو در آب و هوای خشک، نیمه خشک و گرم نیز می تواند رشد کند. درخت آلبالو را می توان در باغ و باغچه و حتی گلدان نیز نگهداری کرد. در مناطقی که تابستان مرطوب و بارانی دارد، باید از درخت آلبالو در برابر باران های تابستانی محافظت کرد و اجازه نداد بارش باران شاخ و برگ درخت را بشکند.

در سال های اولیه زندگی، بهتر است قیم هایی به تنه نازک درخت وصل شود تا از آن محافظت کند. این درخت را می توان اوایل، اواسط و یا اواخر تابستان هرس کرد. این درخت برای باروری به زمستان هایی با دمای کمتر از منفی 7 درجه سانتیگراد نیاز دارد. دمای مناسب برای رشد گیاه نیز حدود 7 تا 20 درجه سانتیگراد است.

روستاگل این درخت را در رویشگاه سبلان نگهداری میکند.

 

برای اطلاع از نحوه فعالیت روستاگل اینجا را کلیک کنید


میخواهی انواع درخت آلبالو رو بشناسی؟

درخت آلبالو دارای واریته های زیادی است که برخی از مهمترین واریته های این درخت به قرار زیر هستند.

آلبالو مجاری سیگانی

میوه‌ای گرد و درشت به رنگ قرمز تیره دارد که دارای طعم ملسی است و از ارقام اصلاح شده پیوندی به شمار می رود که از سال 5 شروع به باردهی می‌کند و از باردهی بالایی نیز برخوردار است.

آلبالو محلی

به رنگ قرمز تیره است که مزه به نسبت ترش و دلچسبی دارد که در سایز کوچک و ریز رشد می‌کند که عمر اقتصادی بالای 30 سال دارد و در بیشتر مناطق رشد می‌کند.

آلبالو گیسی

مزه ترشی دارد که به صورت خوشه‌ای و تجمع شده بر روی شاخه گیاه ظاهر می‌شود که میوه آن در سایز کوچک رشد می‌کند، از باردهی بالایی نیز برخوردار است که از میوه آن استفاده‌های مختلفی علاوه بر تازه خوری می‌کنند.

آلبالو مجاری پیش رس

میوه‌ای گرد و کروی به رنگ قرمز تیره دارد که از آن برای تهیه کمپوت، مربا و … استفاده می‌کنند که از واریته های زودرس یا پیش رس به شمار می رود که در بیشتر مناطق رشد می‌کند.

آلبالو مجارستانی دیررس

همانطور که از نامش پیداست نوعی آلبالو دیررس به شمار می رود که بومی مناطقی از مجارستان است؛ میوه درشتی با دم کوتاه دارد که گلدهی دیرتری را نسبت به سایر واریته ها تجربه می‌کند که ارتفاع آن به 8 متر نیز می‌رسد. طعم شیرینی دارد، میوه این گیاه به رنگ قرمز و سرخ است.

آلبالو مورلو

در سایز درشت رشد می‌کند که ظاهری گرد و تا حدودی کروی مانند دارد که در اواخر فصل بهار میوه آن می‌رسد که از آن برای تهیه مربا، تازه خوری و کمپوت استفاده می‌کنند.

آلبالو بوترمو

از این نوع آلبالو بیشتر برای تهیه کمپوت استفاده می‌کنند که رنگ تیره تری نسبت به سایر واریته ها دارد که در سایز درشت و به صورت گرد و کروی ظاهر می‌شود که میوه آن در انتهای فصل بهار می‌رسد و از باردهی بالایی نیز برخوردار است که خواص بسیاری دارد.

آلبالو مونت مورنسی

از این نوع آلبالو برای تهیه مربا، تازه خوری و کمپوت استفاده می‌کنند که دم کوتاهی دارد و دارای ظاهری گرد و کروی مانند است که در سایز درشت رشد می‌کند، از باردهی خوبی برخوردار است که عمر اقتصادی آن به بیش از 30 سال می‌رسد، میوه آن در اواخر فصل بهار می‌رسد.

 

وقت آبیاری برگ و میوه درخت خیس نشه

اگر نهال آلبالو به تازگی در باغچه کاشته شده باشد، باید هفته ای 2 مرتبه آبیاری شود، اما درختان بزرگسال به هفته ای بیش از یک بار آبیاری احتیاجی ندارند. این گیاه در فصل تابستان، وقتی هوا خیلی گرم و خشک است، نیاز به آبیاری منظم دارد. باید مراقب بود در زمان آبیاری شاخ و برگ و میوه درخت خیس نشود. در کل بهتر است این درخت پس از خشک شدن خاک آبیاری شود.

 

این نکته ها رو حتما بدون

این درخت برای رشد و شکوفایی به نور فراوان و مستقیم خورشید نیاز دارد. البته بهتر است نهال های جوان در مناطق گرم و خشک از آفتاب سوزان ظهر محافظت شوند.

ارتفاع درخت آلبالو بسته به شرایط اقلیمی از 3 متر شروع و تا 10 متر و بیشتر نیز ادامه پیدا می‌کند.

فاصله کاشت درخت آلبالو از یکدیگر با توجه به واریته های مختلف بین 4 تا 6 متر و فاصله بین ردیف‌ها 3 تا 5 متر است.

خاک مناسب برای رشد و پرورش این درخت خاک عمیق، مرطوب، خوب زهکشی شده و غنی شده با کمپوست و کود دامی پوسیده است. برای این منظور می توان از مخلوط خاک لومی، شن، کمپوست و کود دامی پوسیده استفاده کرد.

زمان مناسب برای کوددهی درخت، فصل بهار و پاییز است. بهتر است در فصل بهار علف های هرز اطراف درخت توسط محلول های طبیعی یا مالچ پاشی از بین بروند.


میخواهم درخت آلبالو بکارم

درخت آلبالو از دو طریق بذر، پاجوش و پیوند تکثیر می‌شود.

در کشت بذری هسته آلبالو را از میوه آن جدا کنید و این کار را با دست خود انجام دهید چرا که بزاق دهان مانع از رشد هسته می‌شود.

پس از جدا سازی هسته آن را خوب بشویید و با مقدار خاک غنی و سبک در درون دستمال کاغذی بگذارید و به مدت دو تا سه ماه در دمای مناسب در یخچال نگهداری کنید تا دوره سرما دهی خود را طی کند و طی این مدت به بذر خود سر بزنید و به محض مشاهده نشانه‌هایی از جوانه زنی آن را از یخچال خارج کنید و یک گلدان در ابعاد و عمق مناسب تهیه و با خاک مناسب آن را پر کنید.

و بذر گیاه را در عمق مناسبی از خاک مورد کشت بکارید و روی آن را با خاک نرم و غنی بپوشانید و در نهایت گیاه را آبیاری و تا زمان جوانه زنی آن را مرطوب نگه دارید که پس از گذشت مدتی بذر گیاه جوانه می زند، زمانی که گیاه جوانه زد و کمی رشد کرد آن را به گلدان بزرگتر و در نهایت نهال به دست آمده را به زمین اصلی برای کاشت منتقل کنید.

توجه داشته باشید که شما می‌توانید در فصل پاییز بذر گیاه را به صورت مستقیم در زمین اصلی بکارید تا دوره سرما دهی خود را به طور طبیعی طی کند که با گرم شدن هوا در فصل بهار جوانه می زند و شروع به رشد می‌کند.

در کنار درخت آلبالو پاجوش های زیادی رشد می‌کند که شما می‌توانید آنها را از زمین جا به جا کنید برای این منظور با استفاده از بیل اطراف پاجوش را خالی و خاک آن را نرم و پاجوش را از زمین خارج کنید، گودالی در محل مورد کشت ایجاد کنید و پاجوش را درست در مرکز گیاه بکارید و سپس با خاک اطراف گیاه را پر کنید و در نهایت گیاه را آبیاری کنید.

پیوند زدن روش دیگر ازدیاد درخت آلبالو به شمار می رود که می‌توانید از آن برای تکثیر درخت آلبالو استفاده کنید که به طرق مختلفی انجام می‌شود که زمان پیوند زدن آن در فصل زمستان و پاییز است.

همانطور که میدانید روستاگل با کاشت درختان بیشمار در رویشگاه ها و مراقبت از آنها حافظ منابع زیست محیطی است. برای اطلاع از درختان کاشته شده قسمت داشت را مطالعه کنید.

 

می خواهم از حال درختان کاشته شده با خبر شوم

 

باغداران این موارد را بدانید

به هنگام ایجاد باغ آلبالو توجه داشته باشید که کاشت درخت در بستر نامناسب و استفاده از خاک‌های نادرست در کنار عدم آگاهی از کودهای شیمیایی و همچنین دامی پوسیده، آبیاری نامناسب، استفاده نادرست از حشره کش ها و دیگر سموم شیمیایی سبب می‌شود تا شما نتوانید به درستی آفات درخت آلبالو را کنترل کنید و در نتیجه درخت از بین می رود.

مگس گیلاس و آلبالو

همانطور که از نامش پیداست نام نوعی حشره است و از بارزترین آفات درخت گیلاس و درخت آلبالو به شمار می رود که تا حدود 70 درصد به میوه محصول خسارت وارد می‌کند. این حشره با تخم‌گذاری که بر روی میوه گیاه انجام می‌دهد باعث کرمی شدن میوه می‌شود که برای مبارزه می‌توانید از سموم شیمیایی به همراه روشهای فیزیکی مبارزه استفاده کنید.

شانکر باکتریایی

توجه داشته باشید که برای ایجاد این بیماری آب و هوای مرطوب و همچنین سرد نقش دارد که برای مبارزه با آن می‌توانید از عملیات زراعی مناسب استفاده کنید.

 

درخت رو اشتباه هرس نکن

توجه داشته باشید که هرس باعث رشد بهتر گیاه می‌شود بنابراین باید هر ساله درخت را هرس و شاخه‌های اضافه آن را از یکدیگر جدا کنید و توجه داشته باشید که درخت آلبالویی که باروری کافی دارد را معمولاً هرس نمی‌کنند، بنابراین به هنگام هرس فقط شاخه‌های ضعیف و بیمار را از درخت جدا کنید تا درخت بتواند نفس بکشد.

هرس برای درختان آلبالو که باروری کافی دارند انجام نمی شود، شاخه های بیمار و شکسته باید از درخت جدا شوند و مابقی شاخه ها حفظ شوند.

 

بزن بریم برداشت محصول

به هنگام برداشت میوه آلبالو ابتدا یک سبد آماده کنید و سپس با دست خود میوه را از ساقه گیاه که معمولاً به صورت گوشواره و دوتایی ظاهر می‌شود جدا کنید و پس از جدا سازی آن را در داخل سبد بریزید و به همین منوال به کار برداشت میوه آلبالو ادامه دهید.

 

با آلبالو چی درست کنم

از میوه درخت آلبالو علاوه بر تازه خوری استفاده‌های دیگری به قرار زیر می‌کنند، برای تهیه مربا آلبالو از آن استفاده می‌کنند.
بسیاری از افراد آلبالو را در یخچال فریز می‌کنند و در فصل زمستان آن را با نمک میل می‌کنند.
برای تهیه شربت آلبالو از آن استفاده می‌کنند.
در تهیه آبمیوه تازه کاربرد دارد.
برای تهیه ژله از آن استفاده می‌کنند.
برای تهیه کمپوت، ژله و آلبالو پلواستفاده کرد.

 

با درخت آلبالو و انواع آن آشنا شدیم میتوانیم آن را در طرح روستای سبز برای کارآفرینی و کمک به اقتصاد و معیشت اهالی روستا ها در رویشگاه فردوسی سفارش دهیم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه