1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت سرو سیمین

ما تاکنون درخت سرو را در بسیاری از فضاهای سبز شهر، پارک ها و حتی خانه های خود پرورش داده ایم این درخت دارای خواص درمانی بی نظیری است که در ادامه به آنها می پردازیم همچنین به شما آموزش کاشت این را گفته ایم

درخت سرو سیمین

1401-01-14 17:58:46

می خواهم از درختی برایتان بگویم که درادبیات ایران ازاهمیت ویژه ایی برخوردار است و اشعار زیبایی درمورد آن توسط شاعران بزرگ ایرانی سروده شده است مطلب مان را با شعری از حضرت حافظ در مورد درخت این درخت شروع می کنیم.

پیش رفتار تو پا نگرفت از خجلت

سرو سرکش که به ناز ار قد و قامت برنخاست

درخت سرو ریشه در فرهنگ ایران دارد زیرا از هزاران سال پیش این درخت در ایران بوده است و سمبل آزادی و آزادگی، پایداری و سرافرازی است و به عنوان فرهنگی ترین درخت در نزد مردم ایران شناخته می شود و در مقابل مشکلاتی مانند باد، سرما مقاوم است و در برابر طوفان ها نیز مستحکم تا جایی که تا روی زمین خم می شود اما نمی شکند و استوار است.

درخت سروسیمین یکی از سمبل های مهم ایران باستان است و در صنایع دستی ایران کاربرد دارد از طرح بته جقه استفاده می شود که سمبلی از درخت سرو است مانند پته کرمان و همچنین در پارچه بافی از این نماد هم استفاده می شود.

این نوع درخت عمری طولانی دارد که جز کهنسال ترین درختان است.

بعد از خواندن ادامه این مطلب شما با انواع سرو، طریقه کاشت، خواص سرو ... آشنا میشوید.

 

با دنیایی درخت سرو سیمین آشنا شوید

نام های محلی درخت سرو در منطق مختلف، گیلان زربین، در کتول و رامیان سر، آمل سورش و در شیراز به آن وهل می گویند و در لاتین cypress است.

سرو سیمین یا سرو نقره‌ای یا سرو آریزونا با نام علمی Cupressus arizonica Greene بومی ایالت آریزونا و کالیفرنیاست، برگهای فلسی به رنگ سبز-آبی یا خاکستری دارد، تاج گیاه موزون و مخروطی و میوه آن مخروط کروی به رنگ قهوه‌ای است.

ریشه‌های جانبی و گسترده سطحی دارد، حداکثر بلندی آن ۱۵–۱۰ متر و گستردگی آن ۵–۳ متر است ولی با عمل هرس می‌توان اندازه آنرا در حد مورد نظر نگهداشت شاخ و برگ و میوه آن معطر است و به ویژه بعد از هرس و آبیاری عطر خوشی در محیط پخش می‌کند.

سرو سیمین یا سرو نقره ای سوزنی برگی که در سال ۱۳۳۴ وارد ایران شد و در باغ دانشکده کشاورزی کرج کاشته شد، این درخت مانند درخت کاج از گونه های غیر بومی محسوب میشود.

به علاوه گیاهی مقاوم به اقلیم­ های داغ و خشک است، سرو نقره ای از سوزنی برگان سریع رشد و طویل عمر است و به این خاطر مورد توجه اکثر کارشناسان و مردم قرار گرفته است.

در حال حاضر این گیاه بیشتر برای ایجاد دیوار سبز بلند، برای ایجاد سد بصری و یا به عنوان بادشکن مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین به عنوان گیاه مناسبی جهت پوشش باندهای وسط و یا حاشیه بزرگراه­ها به کار

می­رود نهال ها نیاز به مراقبت و آبیاری منظم دارند در صورتی که گیاهان مسن­ تر به خشکی مقاوم­تر هستند. به طور کلی از سوزنی برگانی است که می­توان آن را در اغلب نقاط کشور کاشت.

 

برای آشنایی با انواع گونه های غیر بومی اینجا را کلیک کنید

سرو و شگفتی های آن

  • برگ های درخت سرو خاصیت کرم کشی دارد و در کشور هند از میوه آن برای دفع انگل استفاده می شود.
  • دم کرده ی برگ درخت سرو برای زخم روده مفید است.
  • غرغره کردن برگ دم کرده آن، برای درمان درد دندان و زخم های لثه موثر است.
  • برگ خشک ساییده درخت سرو به همراه عسل برای تسکین سرفه استفاده می شود.
  • برای پیشگیری و درمان سرفه میتوان از روغن سرو استفاده کرد.
  • روغن سرو باعث کاهش سلولیت می شود.
  • روغن سرو می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.
  • کسانی که در معرض ابتلا به ریزش مو هستند روغن سرو بسیار مفید است و به افزایش موی سر هم کمک می کند.

مراقبت از سرو نقره ای

با دانستن موارد مهم در نگهداری از سرو نقره ای یا همان سرو سیمین می توانید به بهترین شکل آن را پرورش دهید.

آبیاری

سرو درخت سرو نقره ای به آبیاری کمی نیاز دارد. و تا حد بسیار زیادی به خشکی مقاوم میباشد.

خاک

 خاک های شنی، لومی و رسی برای پرورش سرو سیمین مناسب هستند.

دما

در برابر آب و هوای خشک مقاومت خوبی نشان می دهد و سرما را تا ۱۵- تحمل می کند. نور:مکان های پر نور و آفتابی مورد نیاز این گیاه است.

تکثیر درخت سرو سیمین چگونه است

سرو سیمن را میتوان به روش بذر پرورش داد. فراموش نکن، بذر مرغوب تهیه کنی. قبل از کاشت بذر باید بذرها را به مدت چهار هفته در هوای آزاد قرار دهید و سپس اقدام به کشت در گلخانه کنید.

ازدیاد سرو نقره ای،  تیمار سرمایی بذرها در دمای ۴- ۲ درجه سانتیگراد به مدت حدود ۴ هفته به جوانه ­زنی بهتر بذرها کمک خواهد کرد. قلمه­ های تهیه شده در طول فضا زمستان نیز بعد از تیمار با اکسین IBA به غلظت ppm 8000- 2000 ریشه خواهند شد.

میخوای بدونی چطوری درخت سرو بکاری

زمان مناسب کاشت بذر سرو نقره ای، اوایل بهار بذرها را حدود ۲۴ ساعت در آب خیس کنید محلی در زمین برای کاشت آماده کنید حتما خاک را خوب شخم بزنید سپس بذرها را در محلی مناسب بپاشید و مقداری روی آن کود دامی سرند شده بریزید و خوب آبیاری کنید.

معمولا بین ۱۵ روز تا 1 ماه جوانه ها از خاک جوانه میزنن وقتی جوانه ها به حدود ۱۰ تا ۱۵ سانت رسیدند میتوانید آنها را داخل نایلکس یا گلدان بکارید. اگر فاصله بذرهایی که پاشیدین بیشتر هست بهتره که سرو ها یک سال در زمین باقی بمانند تا خوب رشد کنن بعد انها را داخل گلدان یا نایلکس بکارید هرچی فاصله بذرها بیشتر باشد به نهال های قوی تر و درشت تری در طی 1 سال تبدیل خواهند شد.

بهترین فاصله بین 10 تا 15سانت است توجه داشته باشید خزانه ای که آماده میکنید کمی از سطح زمین بلند تر باشد تا بر اثر بارندگی آب جمع نشود حدود ۲۰ سانت مناسب میباشد.

مراقب درخت سرو سیمین باش

آفات و بیماریها این گیاه به کنه بسیار حساس است و در خاک های با زهکشی ضعیف دچار پوسیدگی ریشه میشود همچنین بیماری شانکر از بیماریهای خطرناک این درخت است.

تغذیه، در صورت کاشته شدن در گلدان با کودهای کامل آن را تغذیه کنید و در باغچه نیازی به این کار نیست.

 

با سرو سیمین آشنا شدیم خوبه که این اطلاعات را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و این درخت را می توانید در رویشگاه جنگلی مسگرآباد کاشت.

دیدگاه ها
درج دیدگاه