1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت سپیدار

درخت سپیدار یکی از درختان سرسبز است که در طب سنتی و درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد مانند درمان سیاتیک، سرماخوردگی اما در نظر داشته باشید نباید این درخت را در کنار ساختمان ها کاشت که باعث ضرر و زیان میشود که در ادامه بیشتر به این درخت می پردازیم

درخت سپیدار

1401-01-14 19:13:56

درخت سپیدار را اصولا در بسیاری از روستاهای خوش آب و هوا و در کنار جاده های خاکی می توان دید. درختان بلند قامتی که در یک صف کاشته شده و با هر نسیم ملایم شاخه و برگ های خود را در هوا می رقصانند و صدای دلنشینی از برخورد برگ ها با هم به گوش می رسد این درخت علاوه بر زیبایی در طب سنتی نیز کاربرد دارد قطعا نمی دانستید در درمان سیاتیک مفید است، اینجا به بررسی درخت سپیدار می پردازیم و با شرایط نگهداری آن، آفات مضر این درخت و خواص آن آشنا می شویم.

 

نام علمی درخت سپیدار را میدانی؟

سپیدار، سفیدار، کبوده، نام علمی: Populus alba درختی است از راسته مالپیگیالس Malpighiales، تیرهٔ بیدیان Salicaceae. نام آن به انگلیسی White Poplar است. سپیدار درختی برگریز است که برگ‌هایش پیش از ریزش، رنگ طلائی روشن تا زرد به خود می‌گیرند. سپیدارها همچون بیدها دارای مجموعه‌ ریشه‌هایی بسیار قوی و نفوذگر هستند بنابراین آنها را نبایستی نزدیک به ساختمان‌ها و لوله‌ها کاشت.


سطح زیرین برگ‌های سپیدار دارای کرک‌های سفیدی است و سطح فوقانی برگ ها سبز تیره است و همین اختلاف رنگ زیاد سبب می‌شود هنگام تکان خوردن برگ‌ها، به نظر برسد درخت برق می‌زند. به غیر از سطح زیرین برگ ها، جوانه ها و دانه های این درخت نیز با کرک های سفید پوشیده شده است. به همین دلیل به آن سپیدار، سپید + دار یا درخت سپید گفته می شود. سپیدار های درختانی با ارتفاع زیاد می باشند که ارتفاع آنها گاهی به 25 متر نیز می رسد ولی دارای ریشه های سطحی و با رشد افقی می باشند.


درختان برگریز آن متوسط ​​است، ارتفاع این درخت از 16 تا 22 متر است و به ندرت رشد بیشتری می کند، قطر صندوق عقب آن معمولاً حدود 2 متر است. دارای تاج گرد است، پوست بدن صاف و سفید سبز یا قهوه ای سفید است.

پوست این درخت سرشار از سالیسین، پوپولین و تانن است. چوب شاخه های این درخت نیز دارای مواد رنگی مشابه آری سین است. شاخه های جوان این درخت بیشتر خاکستری است.


طول برگها 4 تا 15 سانتی متر و 5 لبه دارند. در دو قسمت زیرین برگها یک پوشش سفید وجود دارد. برگهای سبز و سفید آن این درخت را به درختی زینتی و زیبا تبدیل کرده است.

چوب سپیدار به حالت اسفنجی و نرم است که موجب پوسیدگی آن خواهد شد، در این صورت نه تنها شاخه ها می پوسند، بلکه تنه آن نیز پوسیده خواهد شد و در نتیجه فضای تو خالی به جا می ماند، از این رو به هنگام وزیدن باد های شدید، امکان سقوط این درختها زیاد است و شکستن شاخه های آنها نیز به هنگام طوفان بسیار مستعد هستند.


سپیدار نیازمند نور فراوان

درخت سپیدار درختی است مانند درخت اقاقیا و جز درختان بومی ایران مقاوم به گرما و سرما و همچنین سازش پذیر با هر شرایطی به همین خاطر در هر نقطه‌ی کشور، با هر دمایی امکان کاشت نهال سپیدار وجود دارد و می توانید با خیال راحت بدون نیاز به گلخانه و شرایط خاص، با تهیه‌ی قلمه‌های بیست سانتی که مناسب و آماده برای کاشت هستند قدم اول را برای شروع پرورش سپیدارتان بردارید.

سپیدار نیازمند نور فراوان و مستقیم و همچنین رطوبت زیاد است نور کم می تواند زمینه ابتلا به بیماری ها را فراهم کند. این درخت در مناطق سیلابی و خاک های اسیدی می تواند به خوبی رشد کند.

سپیدار از نظر رشد، رشد سریعی دارد به همین دلیل هرس کردن شاخه های جوان تر ضروری است که بهترین زمان برای هرس فصل پاییز است. سپیدار در هر خاکی می تواند رشد کند به طوری که هم می تواند خاک مرطوب را تحمل کند هم خاک خشک را اما برای رشد بهتر و سلامت درخت می توانید از خاک برگ و کود پوسیده استفاده کرد.

آبیاری بیش از اندازه و گل آلود بودن خاک یکی از دلایل عدم رشد گیاه که باعث کوتاهی قامت آن و ریزش زودهنگام برگها در اواخر فصل تابستان است.

 

می خواهم در مورد درخت اقاقیا بدانم


چرا درخت سپیدار رو کنار ساختمان نباید کاشت؟


ریشه های این درخت مانند ریشه های بید بسیار قوی هستند مستعد نفوذ، به همین خاطر نباید در نزدیکی ساختمال ها و معابر کاشته شوند وحداقل ۹ متر دورتر از تأسیسات و لوله ها کاشت شوند. درخت سپیدار نیاز به نور فراوان و رطوبت زیاد دارد. این درخت به خوبی در مناطق سیلابی و خاک های اسیدی رشد می کند.

هرس کردن درخت باید به دقت انجام شود و نهال های جوان درالویت هرس هستند، بهترین زمان برای این کار فصل پاییز است.

 

مراقب درخت سپیدار باش

آفات معروف درخت سپیدار شامل شته ها، سوسک چوبخوار و بیماری فتیله نارنجی است.

 

روستاگل محافظ درختان کاشته شده شما

 

سپیدار و طب سنتی

برگ و پوست این درخت در طب سنتی استفاده می شود.
از روزگاران قدیم تاکنون از پوست یا برگ این درخت برای درمان تب، سرماخوردگی و سیاتیک استفاده می شود.
همچنین جوشانده ای مخصوص تهیه می کنند که یک مسکن قوی به شمار می آید.


باید و نباید های درخت سپیدار

قظعا برای شما عزیزان هم سوالات زیر پیش آمده است هدف ما از جمع آوری این اطلاعات آشنایی هرچه بهتر شما با این درخت می باشد.

درخت سپیدار چه مشخصاتی است؟

درخت سپیدار مانند درخت افرا یک درخت برگریز و بزرگ و با رشد سریع است و دارای یک تاج پهن و گرد است. سپیدار را از طریق زیر نقره ای و دو طرف بالایی سبز تیره تشخیص دهید. پوست درخت سپیدار صاف و دارای علائم الماس شکل است. سپیدارها بین 50 تا 100 متر رشد می کنند.

 

چرا درختان سپیدار دردسرساز هستند؟

چوب سپیدار نرم و اسفنجی است و باعث پوسیدگی آن می شود. شاخه ها نه تنها می پوسند، بلکه ممکن است کل تنه پوسیده شود و فضای توخالی باقی بماند. بادهای شدید می توانند این درختان را سرنگون کنند و وضعیت خطرناکی را ایجاد کنند، اندام ها همچنین در هنگام طوفان مستعد شکستن هستند.

 

آیا درختان سپیدار به راحتی از خاک جدا میشوند؟

به گفته یک متخصص باغ، درختانی با سیستم ریشه ای کم عمق که احتمال سقوط آنها بیشتر است شامل سپیدار، لاله، ماگنولیا، برخی از افرا و درخت گلابی بردفورد هستند. وقتی خاک مرطوب باشد ریشه درختان می توانند از زمین خارج شوند.

 

درخت سپیدار چقدر باید از یک خانه دورتر کاشته شود؟

ارتفاع یک درخت می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که درخت باید از خانه شما دورتر کاشته شود. درختان بزرگ، درختانی که تا ارتفاع 21 متر یا بیشتر رشد می کنند، باید حداقل 6 متر از خانه شما کاشته شوند.

 

درخت سپیدار را در رویشگاه مربوطه مثل رویشگاه فریدن درغرب استان اصفهان می توان مشاهدع کرد.

دیدگاه ها
درج دیدگاه