1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت راش

درخت راش درخت مقدسی بوده و بیش از 10 گونه دارد در شمال ایران، مردمان محلی این درخت را راش و راج می نامند و در مازندان به این درخت مرس می گویند.

درخت راش

1401-11-03 23:36:16

شما می دانستید درخت راش ملکه، مادر جنگل است؟

آیا می دانستید درخت راش نوید بخش خوشبختی و سعادت است؟

برای آشنایی با درخت راش این مطلب را از دست ندهید و در ادامه با ما همراه باشید.

 

آشنایی بهتر با درخت راش

درخت راش با نام علمی fagus سرده ای از درختان برگریز از خانواده fagaceae است. نام علمی آن معنای خوراکی میدهد و منشا هندواروپایی دارد. در زبان انگلیسی راش را beech مینامند. مردمان شمال ایران در گیلان، کلاردشت، شهسوار و کجور آن را راش مینامند و در مناطقی چون منجیل و عمارلو به آن راج گفته میشود.

این درخت در جنگل های شمال ایران در همسایگی درختانی چون درخت توسکا، درخت افرا و درخت توس غان می باشد. در طوالش به آن آلاش و آلوش، در آستارا راش را قزل کر، در گرگان قزل آغاج و در مازندران مرس گفته میشود.

در آخرین طبقه بندی حدود 10 تا 13 گونه راش را در دو دسته engleriana و fagus قرار میدهند. راش های گروه fagus دارای شاخه های بلند با تنهای بلند و تنومند و پوست صاف خاکستری نقره ای هستند و راش اروپایی رایج ترین راش این گروه است.

در ایران راش ها به گروه های راش ژاپنی، راش چینی، راش آمریکایی، راش تایوانی، راش ژاپنی آبی، راش جنوب چین، راش درخشان، راش مکزیکی، راش شرقی، راش اروپایی و راش کریمه ای طبقه بندی میشود. این درختان بومی نیم کره شمالی هستند و میتوانند حدود 200 تا 250 سال عمر کنند.

 

برای مشاهده درختان بیشتر اینجا را کلیک کنید

 

برای کاشت درخت راش چی لازم داریم

درخت راش به صورت طبیعی از طریق بذر افشانی و همچنین روش کاشت بذر در پاییز و زمستان تکثیر میشود. درخت راش درختی سایه دوست است و در سایه رشد میکند و خاکی غنی، با گیاه خاک کافی و مغذی را برای رشد نیاز دارد و در مناطق گرم بهتر رشد میکند با این حال آب و هوای سرد و مرطوب مورد علاقه این درخت است.

درخت راش گیاهی تک پایه است و گل های نر ماده در آن قرار دارد. این گل ها اندگی پس از ظهور برگ ها در بهار پدیدار میشوند و سپس تبدیل به میوه ای میشوند که به آن راش یا دکل گفته میشود که مثلثی شکل است و طعمی تلخ، قابض یا ملایم دارد و در پاییز ار درخت میریزد.

برگ های درختان راش کامل یا کم دندانه، حدود 5 تا 15 سانتی متر طول و 4 تا 10 سانتی متر عرض دارند. پوست درخت راش میتواند انواع زائده های خاردار تا فلش ماند را داشته باشد که این ویژگی وجه تمایز بین راش ها است.

شته، سوختگی راش، آفت رایج درختان راش آمریکایی است و همچنینlepidoptera نیز از این درخت تغذیه میکند.

روستاگل با داشتن طرح های متفاوت در کاشت و مراقبت از درختان حافظ منابع زیست محیطی کشور عزیزمان ایران است برای اطلاع از حال درختان کاشته شده قسمت داشت را مطالعه فرمایید.

 

درخت راش، درختی مقدس

در فرهنگ اروپا به طور سنتی درخت راش را ملکه، مادر جنگل می نامند که این صفت را با شاه بلوط شریک است. گفته شده است که هیچ آسیبی نمیتواند نصیب مسافر گمشده ای شود که در زیر شاخه های این درخت  که جزو درختان مقدس است پناه برده باشد، برسد.

دعاهایی که زیر درخت راش خوانده شود مستقیم به بهشت میرسد و هرکس تکه ای از چوب یا برگ راش را داشته باشد برایش نویدبخش خوشبختی و سعادت است. این درخت همچنین با دانش و حکمت و نگارش و انتقال افسانه نیز ارتباط خاصی دارد.

 

امیدواریم که از خواندن و دانستن این مطالب لذت برده باشید، شما عزیزان نیز اطلاعات خود را در مورد درخت راش با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه