1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت انجیلی

بسیاری از ما در طول سفر به شمال ایران این درخت کهن را دیده ایم. درخت انجیلی را نسبت به قدمتی که دارد از بازماندگان عصر یخبندان میدانید.

درخت انجیلی

1401-01-14 19:22:17

اگر که به شمال ایران سفر کرده باشید و از میان جاده های انبوه پر از درخت وجنگل های هیرکانی عبور کرده باشید بی شک درخت انجیلی را هم دیده اید، این درخت زیبایی بی نظیری در فصل پاییز به رخ میکشد جالب است بدانید این درخت خواص فراوان داشته و در درمان بیماری واریس نقش بسزایی دارد. 

 

درخت انجیلی در ایران

درخت انجیلی بومی ایران و جنگل‌های شمالی، هیرکانی ایران و درختی از تیره انجیلیان است که در ادامه با جنگل های شمالی هیرکانی آشنا میشوید.

درخت انجیلی، یکی از عناصر‌ کم‌نظیر گیاهی باقی مانده از دوران سوم زمین شناسی یعنی از حدود ۶۵ میلیون سال پیش تاکنون است، درخت انجیلیبا نام های انجیلو، آسوندار، انجول، تویی، تفی، زوند و با نام علمی Parrotia persica شناخته می‌شود.

این درخت را می‌توان یکی از بازماندگان عصر یخبندان دانست که حداقل از ۱۷ هزار سال پیش بوده است و می‌توان آن را فسیل زنده محسوب کرد. در زبان انگلیسی به دلیل سختی چوبش به درخت آهن Iron wood شهرت دارد.

در زبان ترکی آن را دمیر آغاجی می‌نامند و نام تالشی‌اش آسوندار است. رشد تنه و شاخه‌های درخت انجیلی خیلی کند است، تقریبا سالی نیم متر به ارتفاع آن اضافه می‌شود.

نهایت رشد ارتفاع این درخت نیز تا ۳۰ متر است، برگ‌های این درخت در فصل بهار و تابستان به رنگ سبز روشن است و در پاییز طیف خوشرنگی از زرد، نارنجی و قرمز را نمایش می‌دهند.

همین ویژگی باعث شده که این درخت در بین درختان خزان کننده مانند درخت افرا مثل عروسی زیبا دلربایی کند، در پاییز شما در یک درخت انجیلی می‌توانید هم زمان چند رنگ سبز، زرد، نارنجی و قرمز را تماشا کنید؛ به همین علت برای جذب گردشگر مناسب است.

 

برای آشنایی با جنگل های شمالی و هیرکانی اینجا انتخاب کنید

 

این گونه در مقابل عوامل مختلف محیطی مثل آفت‌ها، خشکسالی و… بسیار مقاوم است. تنه این درخت به دلیل داشتن بافت سخت و الیاف قوی به راحتی آتش نمی‌گیرد و با تبر و اره بریده نمی‌شود؛ به همین دلیل به عنوان هیزم از آن استفاده می‌شده است.

ریشه و برگ‌های آن مصرف دارویی دارد و امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا از گونه انجیلی برای زیباسازی شهری استفاده می‌شود.

 

خواص درمانی درخت انجیلی

  • تمیزکننده پوست
  • درمان ناراحتی‌های گوناگون پوستی
  • درمان التهاب و درد چشم
  • کاهش درد و سوزش زخم
  • ضدعفونی کننده
  • درمان التهابات گلو و دهان
  • ضد ویروس
  • درمان واریس
  •  

درخت انجیلی همسایه دیوار به دیوار درخت افرا در رویشگاه بوستان ساحلی لواسان می باشد. که می توانید این درخت در طرح آ روستاگل به اسم عزیزانتان هدیه دهید.

دیدگاه ها
درج دیدگاه