1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

درخت بید

در ادامه به آشنایی بیشتر درخت بید می پردازیم جالب است بدانید درخت بید یک مسکن طبیعی بسیار قوی است بید ها شهد بسیار کمی تولید میکنند که برای زنبور ها منبع بسیار با ارزش برای تولید عسل است

درخت بید

1401-10-09 20:05:52

نوبت رسید به درخت بید که تا اسم این درخت میاد ما رو یاد شاخه های همچون موی زنان، رها و آزاد در باد می اندازد و تصویری بی نظیر از طبیعت در روح ما نقش می بندد و پس پیش به سوی درخت بید و شناخت هرچه بهتر این درخت.

 

به دنیایی زیبا و سرسبز درخت بید خوش آمدید

درختی زیبا که در بسیاری از فرهنگ ها و باورها جزو درختان مقدس به شمار میرود برخی معتقدند وزش باد در برگ های بید صدای ارواحی است که همراه با موسیقی با انسان سخن میگویند بریدن و قطع کردن شاخه های بید در بسیاری از باورها بدشگونی به همراه دارد و مهم ترین مصرف بید استفاده آن در بحث درمانی و سلامتی است.

بید که به آن چری و اوسیر نیز گفته می شود با نام علمی salix و نام انگلیسی willow شناخته میشود. حدود 400 گونه بید در جهان موجود است. بیشتر گونه ها را بید مینامند اما برخی درخت ها که برگ های باریک تری دارند، osrer نامیده میشوند و برخی دیگر که برگ های پهنی دارند، sallow نامیده میشوند که این کلمه از ریشه انگلیسی sealh و کلمه لاتین salix ساخته میشود و نامی است که رومی ها برای نامیدن بید از آن استفاده کرده اند.

این درختان مانند درخت انجیلی که از نوع درختان برگریز به شمار می آیند در خاک های مرطوب و آب و هوای سرد و سرزمنی های معتدل در نیم کره شمالی رشد میکنند. بید یکی از اولین گیاهانی است که در بهار برگ هایش میرویند و جزو آخرین درختانی است که در پاییز برگ هایش را از دست میدهد. این درخت در رویشگاه ساحلی لواسان در کنار درخت آزاد کاشت می شود.

 

می توانید با درخت آزاد نیز آشنا شوید

 

برگ های بید معمولا دراز است و گاهی گرد تا بیضی شکل است این برگ ها ساده، پر برگ و معمولا خطی- نیزه ای است. دم برگ ها کوتاه و برجسته هستند و گاهی تا نیمه تابستان باقی می مانند. این برگ ها تنوع رنگی متنوعی را از رنگ سبز نشان میدهند و از رنگ زرد تا آبی متغیر هستند.

پوست تنه بید نرم، غالبا خم شونده است با شاخه هایی باریک و ریشه ای که برخی اوقات در بیرون خاک نیز روییده میشود. از گونه های مختلف بید در ایران میتوان به بید مجنون، بید سفید، زردبید، درخت بیدمشک، بید قطبی و درخت سپیدار اشاره کرد.

 

میخوای خودت درخت بید رو پرورش بدی

بیدها در برابر سایه مقاوم هستند و معمولا کوتاه مدت عمر میکنند. آنها دررقابت با درختان مخروطی یا گونه های بزرگ برگریز نیاز به اختلال دارند. دانه های کوچک و فراوان آنها در گردافشانی همراه با باد و آب حمل میشود اما فقط برای چند روز زنده می ماند؛ این دانه ها برای ریشه زدن نیاز به شرایط گرم و مرطوب دارند، همچنین این گیاهان میتوانند به صورت رویشی از کنده ها و شاخه های بریده شده تولید مثل کنند.

تقریبا همه بیدها بسیار راحت از طریق قلمه و جایی که شاخه های شکسته روی زمین قرار میگیرد ریشه میزنند و تکثیر میشوند، بیدها میزبان صدها شته هستند و همچنین حشره توری بید که از خانواده tingidae است به بیدهای آمریکایی هجوم می آورد، Rhabdophaga Rosaria نوعی صفرا است مه روی بیدها یافت میشود قارچ های melampsora به برگ های بید آسیب میرساند و آنها را با لکه های نارنجی میپوشاند.

 

دانستنی های درخت بید

 بید یکی از مسکن های طبیعی و داروهای ضد التهاب به شمار میرود و عصاره پوست آن باعث افزایش کلاژن سازی میشود. با آنکه بید ها شهد بسیار کمی تولید میکنند اما به عنوان منبع گرده اولیه برای زنبورعسل ارزش و اهمیت بالایی دارند.

در فرهنگ های مختلف جهان، بید مجنون نشانه رایج عزاداری است و اغلب آمیخته به خرافات و مسائلی پیرامون مرگ است. در انگلستان برای ساخت هیچ یک از بخش های خانه از چوب بید استفاده نمیشود چراکه این اعتقاد مرسوم است قاجعه ای برای خانواده رخ میدهد؛ اما فولکلور بید بسیار فراتر از ترس و مراسم های عزاداری است.

در اساطیر بید برای هرا، هکات، سیرس و پرسفون مقدس است همچنین برخی معتقدند هنگامی که باد در شاخه های بید میوزد الف ها در میان بید زمزمه میکنند. یک ضرب المثل ایرلندی نیز مدعی است که درخت بید ارواحی دارد که از طریق موسیقی با انسان سخن میگویند.

با درخت بید این درخت افسانه ای آشنا شدید می توانید برای هدیه درخت بید به نام عزیزانتان از روستاگل کمک بخواهید که حامی طبیعت و محیط زیست است.

دیدگاه ها
درج دیدگاه