1. روستاگل
  2. /
  3. نشو و نما

مراحل رشد درختان جنگل های ایران و نکاتی در مورد درخت کاری

متاسفانه فاجعه عظیم در راه است تا با قطع درختان بی رویه و آتش سوزی های مکرر و ساختمان سازی ها غیر مجاز، گسترش شهر نشینی جنگل های زیبایی سیاره سرسبزمان ایران را از دست دهیم و این پهنایی وسیع به کویر تبدیل شود نیاز است با همدلی در حفظ این هدیه الهی کوشا باشیم.

مراحل رشد درختان جنگل های ایران و نکاتی در مورد درخت کاری

1400-12-23 13:13:52

ای سرو بلند بوستانی

در پیش درخت قامتت پست

بیچاره کسی که از تو ببرید

آسوده تنی که با تو پیوست

 

دانستنی های در مورد درختان

درختان از ریشه، تنه، شاخه، برگ و میوه تشکیل شده‌اند. ابتدا بذر در خاک فرو می‌رود و به آن آب می‌رسد. وقتی بذر میان خاک قرار گرفت و مرطوب شد، زنده شده و از زیر ریشه می‌دهد و ریشه به درون عمق خاک حرکت می‌کند و تنه‌ی کوچکشان از سطح خاک بالا می‌زند.

ریشه‌ها آب و موادغذایی درون خاک را می‌خورند و از طریق آوند‌ها که مثل رگ‌های داخل بدن ما آدم‌هاست، آن را به تنه و شاخه‌های درختان می‌رسانند و تنه درختان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و همچنین ریشه درختان عمیق و عمیق‌تر می‌شود.

بخشی دیگر از مواد مورد نیاز برای رشد درختان از نور خورشید تأمین می‌شود. برگ‌ها وظیفه‌ی گرفتن نور را دارند و مواد مغذی را از طریق رگبرگ‌هایشان به سایر نقاط درخت منتقل می‌کنند. برگ‌های بسیاری از درختان پس از خزان و زرد شدن به زمین می‌ریزند و خاک را غنی‌تر و آماده‌ پذیرایی از بذر جدید می‌کنند.

این چرخه سال‌ها ادامه دارد تا اینکه درختان بزرگ می‌شوند، میوه می‌دهند و می‌میرند و دوباره از میوه (بذر) آن‌ها درختان جدیدی به وجود می‌آید.

درختان در تمام طول عمر خود دی اکسید کربن موجود در هوا رو به اکسیژن تبدیل می‌کنند و به ما امکان زندگی می‌دهند. غیر از آن درختان به استحکام خاک کمک می‌کنند. اگر در منطقه‌ای که درخت ندارد باران ببارد، خاک سطح آن زمین هر ساله شسته می‌شود و این طرف و آن طرف می‌رود و زندگی ما را مختل می‌کند.

اما در منطقه‌ای که درخت‌کاری شده، ریشه‌های درختان خاک را محکم در آغوش گرفته و نمی‌گذارد خاک پخش شود، سایه یکی دیگر از فواید درخت است. سایه درخت بهترین پناهگاه برای در امان ماندن از اشعه سوزناک خورشید است.

هم برای انسان‌ها و هم برای دیگر جانوران، تفاوت دما در سایه و آفتاب بین ۵ تا ۱۰ درجه است که همین امکان آسایش و بقا برای انسان‌ها و دیگر جانداران را فراهم می‌کند. هلو، سیب، موز، پرتقال، گردو و هزاران میوه خوشمزه دیگر از تولیدات درختان هستند که ما نوش جان می‌کنیم و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را تأمین می‌کنیم.

به جز این درختان میوه که ما در باغ‌های خود می‌کاریم، کلی درخت میوه‌دار خوردنی دیگر نیز هست که به صورت خودرو در طبیعت روییده می‌شود مثل بلوط، زالزالک، سدر، بنه و … که هم انسان‌ها و هم حیات‌وحش از آن‌ها بهره می‌برند. درخت حتی پس از مرگ هم به درد می‌خورد.

چوب درخت از دیرباز تا کنون برای ساخت خانه و انواع وسایل استفاده می‌شده است. مهم‌ترین نیاز آدم‌ها آب، غذا و هوا است. بخش زیادی از غذا و همه‌ی هوایی که می‌خوریم یا تنفس می‌کنیم، دست رنج زحمات درختان است. یکی دیگر از فواید مهم درخت ایجاد منظره و صفا است. انسان‌ با حضور در مکان‌های پر درخت حال بهتر و نشاط بیش‌تری دارند.

 

برای مشاهده درختان کاشت شده اینجا را کلیک کنید

 

جنگل‌های ایران

جنگل‌های ایران به ۷ دسته تقسیم می شوند

  1. جنگل‌های هیرکانی (خزری) شمال کشور: جنگل‌هایی چند میلیون ساله در جوار رشته کوه البرز با تنوع بی‌نظیر هستند که ضامن بقای انسان‌ها و انواع جانورانی است که در آن نقطه زندگی می‌کنند.
  2.  جنگل‌های زاگرس مرکز و غرب کشور: با وسعت بسیار زیاد شامل اغلب درختان بلوط می‌باشند
  3.  جنگل‌های ارسباران شمال غربی ایران: حد فاصل استان گیلان و مرز آذربایجان شرقی قرار دارند
  4. جنگل‌های بیابانی در فلات مرکزی ایران
  5. جنگل‌های کوهستانی در کوهستان‌های فلات مرکزی و کوهستان‌های برخی استان‌ها مثل خراسان، کرمان و آذربایجان
  6. جنگل‌های سواحل عمان و خلیج فارس (جنگل‌های گرمسیری)
  7. جنگل‌های مانگرو حرا در محدوده مناطق جزر و مدی جنوب کشور

متاسفانه در سال‌های گذشته به خاطر رشد جمعیت و قدرنشناسی انسان‌ها آسیب‌هایی جدی به جنگل‌های کشور ما و همه جای دنیا وارد شده است. به خاطر آتش سوزی‌ها و  ساخت جاده، ویلا، کارخانه و انواع سازه‌ها و به خاطر برداشت بی‌رویه از چوب درختان زنده برای ساخت کاغذ، میز، مبل و … حجم جنگل‌ها و تعداد درختان بسیار کم شده است.

محققان بر این باور هستند که اگر همین روند ادامه پیدا کند، بزودی شاهد قطع آخرین درخت کهن‌سال خواهیم بود و سیاره سبز زیبایمان تبدیل به کویر خواهد شد.

حال چطور می‌توانیم از این فاجعه جلوگیری کنیم؟ خوشبختانه با اینکه اوضاع طبیعت این روز‌ها خیلی خوب نیست اما می‌توانیم با کاشت درخت‌های جایگزین و نگهداری از درختان قدیمی جلوی این فاجعه بایستیم.

کاشت درختان بومی هر منطقه را در دستور کار خود قرار دهیم مثلا اگر در زاگرس قصد درخت‌کاری داریم، گونه درخت بلوط یا بنه که بومی همان منطقه است را در دستور کار قرار دهیم؛ چون آن گونه با آب، خاک و هوای آن منطقه سازگاری دارد و می‌تواند با حداقل میزان نگهداری به رشد خود ادامه دهد.

ما که قدر درخت را می‌دانیم و طبیعت را دوست می‌داریم، می‌توانیم گام مهمی در نگهداری و گسترش جنگل‌ها برداریم و از همین حالا می‌توانیم برای نجات سیاره عزیز و قشنگمان درخت بکاریم و نزد خدای سبز دوست و جامعه و آیندگان سربلند باشیم.

 

درخت کاری

برای درخت‌کاری باید به چند نکته توجه نمود:

۱- کاشت گونه بومی منطقه: هر نقطه از کشور عزیزمان حتماً حداقل یک گونه بومی و مخصوص به همان منطقه را دارد که بیشترین بازدهی و مقاومت را دارد.

۲ – کاشت اصولی: کاشت صحیح چندین نکته دارد که حتماً می‌بایست با یک باغبان یا بزرگ‌تری با تجربه آن نکات را آموخت. نکاتی مثل انتخاب جای دقیق کاشت و اندازه چاله و کوبیدن پس از کاشت و درست کردن آبخور و …

۳ – انتخاب محل کاشت: منطقه ای باید انتخاب شود که کمترین آسیب را ببیند. مثلا در مسیر عبور انسان‌ها و دام نباشد، در مسیر آب و سیلاب نباشد و آفتاب خور باشد و ….

۴ – نگهداری از درخت کاشته شده: پس از کاشتن باید تا چند سال مخصوصاً ۲ تا ۳ سال اول به صورت ویژه هوای درخت را داشته باشیم. نگهداری شامل آبیاری و کود دهی، هرس، کنترل منظم و ... می‌باشد.

انواع درختانی که برای درخت‌کاری استفاده می‌شوند را می‌توانید در سایت روستاگل مشاهده کنید و از قسمت نشونما درخت مورد نظر را انتخاب کنید تا به بقا جنگل ها کمک کرده باشید روستاگل تا همیشه درکنار شماست تا با هم میهنی آباد داشته باشیم.

دیدگاه ها
درج دیدگاه